

Ton van Haperen is ruim dertig jaar leraar economie aan het Rythovius College in Eersel. Daarnaast leidt hij al twintig jaar leraren op aan de lerarenopleiding van de Universiteit Leiden.
Meer over Ton van HaperenHet bezwaar van de leraar
Hoe slecht beleid de Nederlandse school vernielt
Samenvatting
De druk op docenten wordt almaar groter, door onrealistische eisen van leerlingen, ouders, schooldirecties en de overheid. Intussen neemt de kwaliteit van het onderwijs af.
In 'Het bezwaar van de leraar' beschrijft leraar, lerarenopleider en publicist Ton van Haperen het Nederlandse onderwijs van binnenuit. Hij laat zien dat er nog steeds een groeiende kloof bestaat tussen bestuur en leraren, waardoor de beleidsresultaten tegengesteld zijn aan de doelstellingen. Van Haperen schrijft in dit vlammende betoog dat dit makkelijk anders kan.
Na het parlementair onderzoek onder leiding van Jeroen Dijsselbloem in 2008 leek het erop dat er meer zou worden ingezet op de professionalisering en ondersteuning van docenten. Het verwijt aan de politiek was dat zij onderwijsvernieuwingen had doorgedrukt, zonder naar docenten, leerlingen en ouders te luisteren. Van Haperen laat zien dat Dijsselbloems roep om herstelbeleid verloren dreigt te gaan. Onderwijsinstellingen zijn log en inefficiënt, en leraren tonen steeds minder werkplezier. Onze kinderen scoren weliswaar goed op toetsen, maar van beklijving van kennis is amper sprake.
In 2007 werd het vorige boek van Van Haperen, 'De ondergang van de leraar', door de Volkskrant uitgeroepen tot een van de beste boeken van het jaar. Ruim tien jaar later trekt de bevlogen leraar wéér aan de bel.
'Van Haperens betoog is overtuigend' - Aleid Truijens in de Volkskrant
Trefwoorden
onderwijs onderwijsbeleid lerarenberoep leraren onderwijskwaliteit schoolbestuur schoolbesturen praktijkkennis onderwijssysteem lumpsum onderwijshervorming averechtse selectie onderwijsmanagement onderwijsvernieuwing toetscultuur verandering onderwijsfinanciering onderwijs-werkdruk jeugdwerker kenniswerkers klaslokaal onderwijspraktijk onderwijsinspectie functiemix lerarentekort onderwijsprofessionals leren werkdruk leraar-leerling relatie lerarenopleiding
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1. Het schoolbestuur is een middeleeuwse organisatie
2. Leerlingen worden slimmer, leraren niet
3. Leren voor het examen is niet hetzelfde als leren
Epiloog
Noten
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal