

Michael Vliek is docent en onderwijscoördinator bij de Afdeling Psychologie van de Universiteit van Amsterdam.
Meer over Michael VliekSchandpaal of Schouderklop?
Handhaving door ‘naming en shaming’ en ‘naming en faming’ (PDF-Download)
Samenvatting
Het op naam publiceren van opgelegde boetes (naming en shaming) is een populaire en redelijk effectieve handhavingstechniek om naleving van wet- en regelgeving af te dwingen: ondernemingen zijn vaak bereid veranderingen door te voeren om de financiële consequenties van reputatieverlies te voorkomen.
Maar wat is de invloed van de morele afkeuring van de omgeving en de schaamte die daar het gevolg van is? Zijn ondernemingen ook bereid veranderingen door te voeren om morele afkeuring te voorkomen? En wat is de invloed van morele goedkeuring? Kan gedragsverandering ook worden bereikt door een naming en faming interventie?
De resultaten van drie gedragswetenschappelijke studies laten zien dat organisaties weinig gevoelig zijn voor morele afkeuring: deelnemers konden of wilden zich niet voorstellen dat zij zich zouden schamen wanneer hun organisatie publiekelijk bestraft werd. Deelnemers konden zich daarentegen beter voorstellen dat zij zich trots zouden voelen wanneer hun organisatie publiekelijk beloond werd. Op basis van de huidige resultaten wordt een gecombineerde aanpak van shaming en faming technieken geadviseerd om effectieve gedragsverandering tot stand te brengen.
Trefwoorden
handhaving naming en shaming regelgeving gedragswetenschappen organisatiegedrag reputatie gedragsverandering naleving naming en faming trots toezicht schaamte overheid effectiviteit ondernemingen moraal interventies publiciteit boetes beleid organisatiekunde psychologie experimenteel onderzoek sancties compliance
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
2 Inleiding 13
2.1 Introductie 13
2.2 Naming en shaming [faming] 15
2.3 De effectiviteit van naming en shaming [faming] 19
2.4 De rol van (geanticipeerde) emoties 22
2.4.1 Geanticipeerde schaamte 24
2.4.2 Naming en faming en de potentiële rol van geanticipeerde trots 29
2.5 Overzicht van de uitgevoerde studies 32
3 Studie 1 35
3.1 Methode 35
3.1.1 Deelnemers 35
3.1.2 Procedure 35
3.1.3 Materialen 36
3.2 Resultaten 38
3.2.1 Manipulatiecheck 38
3.2.2 Analyse 39
3.2.3 Afhankelijke maten (effecten) 39
3.2.4 Toetsing van het voorgestelde model 41
3.3 Conclusie 42
4 Studie 2 45
4.1 Methode 46
4.1.1 Deelnemers 46
4.1.2 Materialen 46
4.1.3 Procedure 47
4.2 Resultaten 48
4.2.1 Analyse 49
4.2.2 Afhankelijke variabelen 49
4.2.3 Toetsing van het voorgestelde model 51
4.3 Conclusie 51
5 Studie 3 53
5.1 Methode 54
5.1.1 Deelnemers 54
5.1.2 Materialen 55
5.1.3 Procedure 58
5.2 Resultaten 59
5.2.1 Steekproefkarakteristieken 59
5.2.2 Analyse 59
5.2.3 Afhankelijke variabelen 59
5.2.4 Toetsing van het voorgestelde model 61
5.3 Conclusie 63
6 Discussie en implicaties 65
6.1 De rol van geanticipeerde schaamte bij naming en shaming 65
6.2 De rol van geanticipeerde trots bij naming en faming 67
6.3 Implicaties van het huidige onderzoek voor het werkveld 68
Literatuur 71
Reeds verschenen in de reeks Handhaving en Gedrag 75
Anderen die dit e-book kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal