Praktijkonderzoek in ontwikkeling
Samenvatting
In 2011 hield de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap op een symposium een pleidooi voor onderzoek dat beter aansluit bij de praktijk en minder vrijblijvend academisch is. In het besef dat een dergelijk pleidooi niet voor de eerste keer is gehouden hebben deelnemende onderzoekers aan het symposium, op basis van hun ervaringen met onderzoek, hun visie op wetenschap en hun betrokkenheid bij de samenleving, artikelen voor dit boek geschreven. Dat heeft geleid tot een variëteit van artikelen die laten zien dat de praktijk van en denkbeelden over onderzoek in ontwikkeling zijn. Voor onze moderne complexe samenleving voldoen oude onderzoeksmethoden niet meer, zijn wetenschapsparadigmas aan het verschuiven, blijkt de methodologie van onderzoek in discussie en is het onderscheid tussen onderzoekers en onderzochten van karakter aan het veranderen. Burgers worden medeonderzoekers, onderzoekers durven op te treden als maatschappelijk bewuste burgers. Dat wordt op vele manieren geïllustreerd en gedemonstreerd in de artikelen van dit boek.
Het is een ontwikkeling die nog lang niet is afgelopen maar uit de artikelen ontvouwt zich een zekere (methodo)logica. Praktijkonderzoek dat zo in ontwikkeling is, koerst af op een nieuwe balans tussen wetenschap en samenleving waarin onderzoek, onderwijs en praktijkontwikkeling hand in hand gaan.
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Literatuur
Noot
1. Actieonderzoek: mogelijkheden en voorbeelden
Ben Boog en Annemarie Wagemakers
1.1 Onderzoek in en met de praktijk
1.2 Actieonderzoek in gezondheidsbevordering en de artistieke praktijk
1.3 De praktijkcyclus
1.4 Leerprocessen
1.5 Meerwaarde van actieonderzoek voor de praktijk
1.6 Het ontwikkelen van methoden en theorie
1.7 Is actieonderzoek wetenschappelijk?
1.8 Competenties van de actieonderzoeker
1.9 Tot slot
Literatuur
Noten
2. Evidence-based werken in de jeugdzorg
Tom van Yperen
2.1 Inleiding
2.2 Wat is evidence-based werken in de jeugdzorg?
2.3 De rol van wetenschappelijk onderzoek
2.4 Het werken met evidence-based interventies
2.5 Conclusies
Literatuur
Noot
3.Het realiseren van veranderingen in de gezondheidszorg vraagt om pragmatisch evalueren
Yvonne J.F.M. Jansen
3.1 Inleiding
3.2 Achtergrond
3.3 Methoden
3.4 Resultaten
3.5 Conclusie
Literatuur
4. De Rooms-Katholieke Kerk als complex maatschappelijk probleem
Dorien DeTombe
4.1 Introductie
4.2 De Rooms-Katholieke Kerk als een bedrijf: een voorlopige analyse
4.3 Is het bedrijf de Rooms-Katholieke Kerk een complex maatschappelijk probleem?
4.4 De Compram-methodologie voor het analyseren van complexe maatschappelijke problemen
4.5 Een voorbeeld van het gebruik van Compram-methodologie
4.6 Hoe kan een misdadig bedrijf eeuwenlang ongestraft zijn gang gaan?
4.7 Mogelijke voorlopige conclusies
Literatuur
Web-verwijzingen
Noten
Bijlage Enkele modellen van de Compram-methodologie
Noten
5. Waarom cliënten een stem moeten hebben in zorgonderzoek!
Lourens Henkelman
5.0 Inleidend commentaar
5.1 Inleiding
5.2 Overwegingen van democratie en emancipatie
5.3 Overwegingen van onderzoekstechniek en -methodologie
5.4 Overwegingen vanuit het patiëntenperspectief en ervaringskennis
5.5 Wetenschappelijke kennis en ervaringskennis gewikt en gewogen
5.6 Afsluitend
Literatuur
Noten
6. Onderzoek van de eigen ervaring
Harrie van Haaster
6.1 Het IGPB
6.2 Geschiedenis van een onderzoekstraditie
6.3 Ervaringsdeskundigheid
6.4 De onderzoekscyclus
6.5 Kwaliteit van zorg onderzocht
6.6 Tot slot
Literatuur
7. Spelsimulatie als onderzoeksmethode
Janneke van Mens-Verhulst en Bart van Linder
7.1 Wetenschappelijke positionering
7.2 Wat verstaan we onder spelsimulatie?
7.3 Hoe past spelsimulatie in een onderzoeksproces?
7.4 Wanneer kwalificeert spelsimulatie als wetenschappelijk onderzoeksinstrument?
7.5 Wat zijn belangrijke ontwerpprincipes voor spelsimulaties?
Literatuur
8. Praktijkgericht onderzoek als een van de gereedschappen van de master Social Work
Mike de Kreek, Wilfred P. Diekmann en Marike van Vels
8.1 Inleiding
8.2 De Master Social Work: praktijkontwikkeling centraal
8.3 Visie op kennis en onderzoek ten behoeve van de praktijkontwikkeling
8.4 De regulatieve cyclus als heuristisch model voor praktijkontwikkeling
8.5 Leerlijn praktijkgericht onderzoek
8.6 Slotopmerkingen
Literatuur
9. Handelingsonderzoek als methodisch instrument in het hbo-onderwijs
Sjaak Khonraad en Chris Veldhuysen
9.1 Inleiding
9.2 De frontlinie
9.3 De professional als duizendpoot
9.4 Handelingsonderzoek als methodisch instrument
9.5 Beperkingen van handelingsonderzoek
9.6 Handelingsonderzoek in het hbo-onderwijs
9.7 Uitleiding
Literatuur
Noten
Over de auteurs
Register
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal

