

Jan Heunks richt zich op Lean Management. Hij is al meer dan 30 jaar binnen verschillende (IT-) organisaties, als gepassioneerd consultant/trainer, (in)direct betrokken om performance-vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken te bekijken.
Meer over Jan HeunksLean IT - Theorie en praktijk van Lean in een IT-omgeving
Samenvatting
Column Jan Heuks: Lean IT in 10 minutes
Lean IT richt zich op het maximaliseren van waarde voor de klant door het minimaliseren van verspilling, dat wil zeggen: werk dat geen waarde toevoegt. De belangrijkste focus is het bereiken van operational excellence door verbeterde wendbaarheid, kwaliteit van dienstverlening en efficiëntie van processen. Het betekent dat alle medewerkers zich bezighouden met het bouwen van een klant- en waardegeoriënteerde cultuur en dat zij worden betrokken bij de voortdurende verbetering van de dienstverlening, door het optimaliseren van IT-activiteiten en processen ter ondersteuning van de meest bedrijfskritische applicaties en IT-services.
Dit boek is onder andere gebaseerd op de bedrijfsbrede toepassing van de negen Lean IT principes, weergegeven in een vijflaagse piramide, zoals beschreven door Bell & Orzen en beschrijft op een heldere en eenduidige wijze:
- van Lean naar Lean IT,
- de toegevoegde waarde en de toepassing van Lean IT en
- de integratie in de bestaande organisatiestructuur.
Voor een organisatie heeft dit een grote impact:
- Lean IT heeft alles te maken met klantgerichtheid. De klant definieert hierbij wat de belangrijkste waarden zijn; de IT-processen worden ontwikkeld en onderhouden om deze waarden te kunnen leveren.
- Lean IT vereist een alomvattende aanpak in lijn met de integrale ketenbenadering, over alle lagen van de organisatie heen, dus zowel binnen als buiten de demandorganisatie maar ook binnen en buiten de supplyorganisatie.
- Lean IT is sterk gericht op de organisatiecultuur van de IT-omgeving en op de mensen die daarin werken, onder andere door middel van empowerment van medewerkers om hen permanent te betrekken bij het optimaliseren van processen.
Lean IT fungeert daarbij als het kompas om de dagelijkse activiteiten af te stemmen op de gekozen strategieën. De inhoud van dit boek sluit aan op de Lean IT Foundation certificeringen van APMG en EXIN.
Trefwoorden
lean it klantwaarde continue verbetering verspilling organisatiecultuur it-management procesoptimalisatie ketenmanagement demand-supply operational excellence lean thinking transformatie prestatiemeting regieorganisatie wendbaarheid empowerment it services lean principes it-maturity kwaliteitsverbetering integraliteit managementsysteem strategie toyota production system klantwaardemanagement samenwerking vertrouwen kritieke succesfactoren
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1. Introductie
2. De grondbeginselen van Lean
3. Lean IT-gedachtegoed
Deel 2: De toegevoegde waarde en de toepassing van Lean IT
4. De principes van Lean IT
5. Lean IT-dimensies
6. Lean IT: kwaliteitsverbetering
Deel 3: Integratie van Lean IT in de bestaande organisatiecultuur
7. Lean IT: ketenbenadering
8. Lean IT-roadmap
Bijlage A: Hulpmiddelen en technieken
Bijlage B: Typen informatieverspilling
Literatuurlijst
Index
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal