Elke leraar zorgleraar
in het basisonderwijs
Samenvatting
- Waarom is goede zorg meer dan remediëren alleen?
- Op welke manier deel je expertise met collega's?
- Hoe start je met kindgesprekken?
Zorgvragen in de klas nemen alsmaar toe. Toch twijfelen veel leraren aan hun deskundigheid op dat vlak, en hoe ze daarin de beste ondersteuning voorzien. Met als gevolg dat de zorgcoördinator van de school in het brandpunt van alle vragen komt te staan.
Elke leraar zorgleraar in het basisonderwijs duidt de leraar aan als belangrijkste aanspreekpunt voor de zorgbehoevende leerling. Leren en zorgen zijn geen verschillende werelden, maar horen onverbiddelijk samen. Bovendien versterkt een samengaan van beide alleen maar de vertrouwensrelatie tussen leraar en leerling.
Dit boek biedt leraren talrijke werkinstrumenten en voorbeelden om het heft zelf in handen te nemen. Het toont aan dat goede zorg vertrekt vanuit de klas, maar daar zeker niet eindigt. De samenwerking met zorgcoördinatoren, andere leraren, leerlingen en ouders blijft essentieel om brede ondersteuning te voorzien, en van het zorgbeleid op school een verbindend geheel te maken.
Trefwoorden
onderwijs zorg zorgvisie pedagogiek leerlingbegeleiding klasmanagement inclusief onderwijs leerkrachtontwikkeling leerling-leerkrachtrelatie zorgcontinuüm primair onderwijs welbevinden teamwerking schoolvisie zorgcoördinatie brede basiszorg ouderbetrokkenheid betrokkenheid leraar kindgesprekken zorgteam persoonlijke effectiviteit zorgcultuur schoolklimaat onderwijsvernieuwing whole school approach communicatie zorgbeleid klasklimaat coaching
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1.1 Moet er nog zorg zijn? 9
1.2 Zorgvisie onder de loep 10
1.3 Geef zorg terug aan de klasleraar 11
1.4 Zorg is meer dan remediëren 13
1.5 De relatie leraar-leerling als kern van zorg 15
1.6 Zorg voor visie 18
2. ZORG VOOR KINDEREN 25
2.1 Geloven in kinderen 25
2.2 Gesprekken met kinderen 33
2.3 Tien ingrediënten voor een goede klaspraktijk 42
3. ZORG VOOR JEZELF 53
3.1 Zorgen voor jezelf is zorgen voor je leerlingen 53
3.2 Van gelukkige leerkrachten leer je het meest 63
3.3 Blijf niet bij de pakken zitten. Durf bestaan! 65
3.4 Zoek een goede werkomgeving 67
4. ZORG VOOR COLLEGA’S 75
4.1 Een warm pedagogisch klimaat 75
4.2 Excellent onderwijs maak je samen 78
4.3 De leerkracht doet ertoe 91
4.4 Gesprekken met collega’s 97
5. ZORG VOOR OUDERS 107
5.1 Van ouderbetrokkenheid naar partnerschap 107
5.2 Omgaan met ouders gaat altijd om maatwerk 113
5.3 Gesprekken met ouders 114
5.4 Het zorgcontinuüm in acht nemen 121
6. ZORG VOOR EXTERNEN 125
6.1 Ondersteunende partners 125
6.2 Brede School-initiatieven 132
6.3 Bevriende scholen 135
TOT SLOT 139
WOORD VAN DANK 141
NOTEN 143
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal