Lees verder


Herberd Prinsen is een ervaren onderwijsbegeleider, trainer en was ruim 20 jaar docent in het voortgezet onderwijs.
Meer over de auteursCollega Coach - Docent Coach
Handboek voor de praktijk
Samenvatting
Als je collega's ziet worstelen en je wilt in de organisatie iets voor deze collega's betekenen, dan zou de rol van collega-coach je kunnen liggen. Collega-coaching is een snelgroeiende vorm van zorg in organisaties. Dit boek geeft een heldere uitleg van de methode collega-coaching en hoe deze in de praktijk toe te passen.
Bij coaching van collega's begeleiden professioneel opgeleide coaches hun eigen collega's. Zij doen dit vanuit een open, oordeelvrije houding. Uit ervaringen met collega-coaching blijkt dat dit veel voordelen biedt voor de organisatie. Het geeft zowel de organisatie als werknemers de kans zich verder te ontwikkelen en te groeien. Het verhoogt het welbevinden en heeft een positieve invloed op de kwaliteit en productiviteit.
Collega coach | Docent coach gaat in op verschillende theorieën en visies die ten grondslag liggen aan coaching, zoals contextuele therapie, systeemtherapie en transactionele analyse. Ook is er aandacht voor de ethiek van coachen. Het boek biedt naast achtergrondinformatie veel praktische handvatten om je coachingsvaardigheden te vergroten, beschrijvingen van interventies en voorbeelden uit de praktijk.
Collega coach | Docent coach bevat bovendien veel voorbeelden uit het onderwijs, waar collega-coaching in toenemende mate al succesvol wordt toegepast.
Ook voor andere organisaties in bijvoorbeeld de zorg en het bedrijfsleven is deze methode zeer geschikt. Het boek is dan ook bedoeld voor iedereen die in het onderwijs, de zorg of het bedrijfsleven werkzaam is en affiniteit heeft met het begeleiden, coachen en ondersteunen van collega's.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Over Herberd Prinsen
Over Sanne van Drenth
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Inleiding
1. Coach zijn
1.1 Structuur en uitgangspunten van dit boek
1.2 Visie op coachen en de grondhouding van de coach
1.3 Overtuigingen en identiteit
1.4 Gevoelens en emoties tijdens coachingsgesprekken
1.5 De dramadriehoek
1.6 Positieve psychologie
2. Systemisch werken, het contextueel gedachtegoed en Gestalt
Inleiding
2.1 Oorsprong en kern van het contextueel gedachtegoed
2.2 Belangrijke aspecten van de contextuele benadering
2.3 Schema van onrecht
2.4 Oorsprong en kern van de systemische benadering
2.5 Oorsprong en kern van de Gestalt
3. Handvatten voor constructieve communicatie
Inleiding
3.1 Feedback geven/ontvangen
3.2 Feedback en bewustwording: het Johari venster
3.3 Drie psychologische basisbehoeften
3.4 Soorten vragen en niveaus in gesprek
3.5 Verschillende vormen van interventies
3.6 Ruimte en niveaus in een gesprek
3.7 Het focusmoment
3.8 Geweldloze communicatie: Geweldige communicatie
3.9 De leercyclus van Kolb
3.10 Reflectiemodel van Korthagen
3.11 Bevestigen, erkennen, verwerpen, negeren
4. Ethiek van coachen
Inleiding
4.1 Ethisch handelen als coach
4.2 Uitgangspunten voor coaching
4.3 De plek en het mandaat van de coach
4.4 Vertrouwelijkheid
4.5 Verhelderen van het doel van de cliënt en de opdrachtgever
4.6 Rapportage
4.7 Waarden, normen en overtuigingen
5. Handvatten voor ieder coachgesprek
5.1 Observeren of ook wel: ‘Ik zie, ik zie, wat jij ook ziet’
5.2 Werken met het schema van onrecht
5.3 Omgaan met weerstand, agressie en verschillen
5.4 Put van Rut
5.5 De regenton
5.6 De kracht van de valkuil
5.7 Werken met de dramadriehoek
5.8 Hoe verder als een gesprek stokt?
5.9 Misluk recept
5.10 Schouderklopjes voor en aan jezelf
5.11 Ik hou van mij (Harrie Jekkers)
5.12 Ankeren, hoe doe je dat? (NLP)
5.13 Socratische en verbindende vragen en interventies
5.14 Handvatten voor de coach bij specifieke problemen
5.15 Supervisie en intervisie voor de coach
5.16 Werkboekje voor de cliënt
5.17 Diverse oefeningen binnen coaching
5.17.1 Dit ben ik en hier heb ik gedachten/gevoelens over!
5.17.2 Symbool 1 en 2
5.17.3 Ikke!
5.17.4 Kwaliteiten, heb ik die?
5.17.5 Ik ben de moeite waard omdat ...
5.17.6 De pot verwijt de ketel ...
5.17.7 Masker
5.17.8 Voor je hoogste rechter
5.17.9 Voelen doe je met je hele lijf
5.17.10 Gdenken (RET)
5.17.11 Ontspanningsoefeningen
6. Coach binnen het onderwijs
6.1 De vijf rollen van de docent
6.2 De piramide tot excellent docent
6.3 Observeren binnen de vijf rollen van de docent
6.4 Nabespreking van de observatie en feedback
6.5 Gereedschap en handvatten voor de docentcoach
6.5.1 Observatieformulieren
6.5.2 Lesbezoek met videointeractie
Bijlagen
1: NOBCO Ethische Gedragscode
2: Lijst met te gebruiken materialen
3: Testen Meervoudige intelligentie en activerende werkvormen per intelligentie
4: Meervoudige intelligentie en manieren van leren
5: Observatieformulier rolmodellen (vijf rollen van de docent)
6: Werkblad ‘Dit ben ik en hier heb ik gedachten over’
7: Werkblad voor het ‘G denken ’
8: Werkblad ‘De pot verwijt de ketel...’
9: Werkblad ‘De kracht van de valkuil ’
10: Kernbegrippen in de training en de begeleiding
Bronvermelding
Onze favoriete naslagwerken
Geraadpleegde websites
Aanbevolen websites en filmpjes
Nawoord
Dankwoord
Over de auteurs
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal