Leer jezelf MAKKELIJK... Games ontwerpen met GameMaker
Samenvatting
Zelf een computerspel maken is niet alleen cool, maar spreekt ook nog eens tot ieders verbeelding! Met het programma Game Maker kun je ook zonder programmeerervaring snel een uitdagende computergame ontwikkelen. In dit boek leer je hoe je in totaal negen zeer verschillende, professioneel ogende games ontwikkelt, waarbij afbeeldingen, geluiden en overige benodigdheden al op de bijgeleverde cd-rom zijn geplaatst. Uiteraard staat Game Maker zelf ook op de cd, zodat je direct aan de slag kunt. Maar achter de schijnbare eenvoud van Game Maker schuilt ook een zeer krachtige ontwikkelomgeving waarmee je op basis van GML (de ingebouwde programmeertaal van Game Maker) je eigen games verder kunt uitbouwen en verbeteren. Dit boek behandelt niet alleen het ontwikkelen van de genoemde spellen, maar geeft ook veel inzicht in de ideeën en beginselen die aan de basis van gamedesign liggen.
Tot de behandelde onderwerpen behoren:
- Game Maker installeren en gebruiken
- werken met sprites, objecten en rooms
- achtergronden en geluid gebruiken
- scores bijhouden en de high-score weergeven
- levels ontwerpen en toevoegen
- ouderobjecten gebruiken en gedrag erven
- een raamwerk maken en begin
- en eindschermen toevoegen
- multiplayergames en het gebruik van gezichtsvelden
- werken met tijdlijnen, regels, statussen en reactief gedrag
- tegen de computer spelen: intelligentie toevoegen
- aan de slag met Game Maker Language (GML)
- gamedesign: uitdagingen, features en balans
Op de bijgeleverde cd-rom vind je Game Maker 6.1 voor Windows plus alle benodigde onderdelen om de in het boek beschreven spellen te ontwikkelen.
Specificaties
Thema classificatie
Inhoudsopgave
-Gereedschap
-Installatie van de software
-Registratie
-De algemene gebruikersinterface
-Een spel uitvoeren
-Meer informatie
-En nu?
2. Je eerste game: Duivels eenvoudig
-Het spel ontwerpen: Evil Clutches
-Spritis
-Objecten
-Rooms
-Opslaan en tarten
-Instanties en objecten
-Demonen, kleine draakjes en vuurballen
-Achtergronden en geluid
-Gefeliciteerd
3. Meer acties: Een wereld aan mogelijkheden
-Het spel ontwerpen: Galactic Mail
-Sprites en geluid
-Manen en asteroïden
-Rondvliegen
-Winnen en verliezen
-De laatste hand
-Gefeliciteerd
4. De speler als doel: Een verpletterende indruk
-Het spel ontwerpen: Lazarus
-Een geanimeerd figuur
-Een testomgeving
-Vallende dozen
-De laatste hand
-Gefeliciteerd
5. Gamedesign: Interactieve uitdaging
-Wat bepaalt of een game een goede game is?
-Interactieve uitdagingen
-Uitdagingen
-Interactiviteit
-Samenvatting
6. Familieperikelen: Stuiteren in het Rainbow Reef
-Het spel ontwerpen: Super Rainbow Reef
-Het raamwerk van een spel
-Stuiterende zeester
-Biglegs
-Ouderlijke invloed
-Levens
-Blokken
-Het programma vervolmaken
-Gefeliciteerd
7. Doolhofgames: Lieverdjes in gevaar
-Het spel ontwerpen: Koalabr8
-Het basisdoolhof
-Red de Koala
-Gevaren creëren
-Tegels
-Nieuwe gevaren toevoegen
-Het spel beëindigen
-Gefeliciteerd
8. Gamedesign: Levels en features
-Features kiezen
-Levels ontwerpen
-De slag winnen
-Alles toepassen
-Samenvatting
9. Coöperatieve games: Vliegtuigen besturen
-Het spel ontwerpen: Wingman Sam
-Variabelen en eigenschappen
-De illusie van beweging
-Vliegtuigen besturen
-Vijanden en wapens
-Schade afhandelen
-Tijdlijnen
-Meer vijanden
-End boss
-De laatste hand
-Gefeliciteerd
10. Competitieve games: Eerlijk spelen met tanks
-Het spel ontwerpen: Tank War
-Spelen m,et tanks
-Granaten afvuren
-Extra wapens
-Gezichtsveld
-Gefeliciteerd
11. Gamedesign: De balans in multiplayergames
-Strijd en samenwerking
-Balans
-Gelijkwaardige keuze
-Cyclische relaties
-Gelijkwaardige computertegenstanders
-Samenvatting
12. GML: Word een programmeur
-Introductie
-Hallo Wereld
-Variabelen
-Functies
-Voorwaardelijk opdrachten
-Herhalingen
-Arrays
-Omgaan met andere instanties
-Scripts als functies
-Fouten opsporen en corrigeren
-Gefeliciteerd
13. Slimme games: Boter, kaas en eieren spelen
-Het spel ontwerpen, Boter, kaas en eieren
-Het speelveld
-Laat de computer spelen
-Een slimme computertegenstander
-Aangepast spel
-Gefeliciteerd
14. Intelligent gedrag: De doden toto leven wekken
-Het spel ontwerpen: Pyramid Panic
-De basisstructuur
-Het doolhof en de onderzoeker maken
-Onze horizon verbreden
-Reactief gedrag
-Tijd voor kostbaarheden
-Verplaatsbare blokken
-Op regels gebaseerd gedrag
-Werken met status
-En toen was er licht
-Kijkend naar de toekomst
15. Een laatste woord
-Onderdelen creëren
-De Game Maker-community
-Veel geluk
Index
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal