Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Management profeten

Een prettig afstandelijk overzicht van de belangrijkste managementstromingen

Specificaties
Ingenaaid, 235 blz. | Nederlands
Uitgeverij Nieuwezijds | 2000
ISBN13: 9789057120664
Rubricering
Uitgeverij Nieuwezijds 0e druk, 2000 9789057120664
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

In de twintigste eeuw zijn verschillende managementstromingen ontstaan. Elk ervan reflecteerde de eigen ontstaansperiode, de stand der techniek, de maatschappelijke ontwikkeling en de graad van internationalisering van het bedrijfsleven. Sommige zijn wat verpieterd, andere zijn nog onverminderd van kracht. Buelens wijst de weg in de veelheid aan managementstromingen. Hij onderscheidt zes fundamentele krachten of invalshoeken: rationeel, sensitief, sturend, zelfregulerend, resultaatzoekend en stabiliserend. Daarnaast bespreekt hij de ideeën van de belangrijkste vertegenwoordigers. Aan bod komen managementcorifeeën als Frederick Taylor, Charles Handy, Abraham Maslow, Henry Mintzberg, Geert Hofstede, Peter Drucker, Joseph Juran, Herbert Simon, C.K. Prahalad, Michael Hammer en Tom Peters.

Buelens laat zich gelukkig niet meeslepen door de populariteit van sommige goeroes, maar geeft duidelijk de kwaliteiten en tekortkomingen van iedere school aan. Van elke managementdenker biedt hij een korte biografie, een samenvatting van diens ideeën, een overzicht van diens werken, een bespreking van de relevantie voor het huidige managementdenken en de concrete lessen die de moderne manager eruit kan trekken.

Specificaties

ISBN13:9789057120664
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:235
Druk:0
Hoofdrubriek:Algemeen management

Over Marc Buelens

Prof. dr. Marc Buelens doceerde management aan de Universiteit Gent en aan Vlerick Business School. Daarnaast is hij is partner van de Vlerick Business School en schrijft hij wekelijks een column bij 'Trends'. Zijn vakgebied is organisatiekunde en managementgedrag.

Andere boeken door Marc Buelens

Inhoudsopgave

Voorwoord

Wat orde in het overaanbod

Deel 1 - De rationele invalshoek

1. Frederick Taylor en het Taylorisme
2. Henri Fayol en het antwoord op de vraag: wat is management?
3. Max Weber en de bureaucratie
4. Herbert Simon: de manager als besluitvormer
5. Michael Hammer en James Champy: ligt de toekomst echt bij de houthakkers?
6. Henry Mintzberg en de paradoxen van het hedendaagse management

Deel 2 - De stabiliserende invalshoek

7. Geert Hofstede en het intercultureel management
8. De kwaliteitsgoeroe: omdat kwaliteit belangrijk is Charles Handy en een economie op mensenmaat
9. Charles Handy en een economie op mensenmaat

Deel 3 - De sensitieve invalshoed

10. Elton Mayo en de 'Human Relations'-beweging
11. Douglas Mcgregor: theorie X en Y
12. Abraham Maslow en het humanisme

Deel 4 - De resultaatzoekende invalshoek

13. Peter Drucker: een fenomeen
14. Michael Porter: de strateeg kijkt naar buiten
15. Gary Hamel en C. K. Prahalad: de strateeg kijkt naar voren
16. John Kay: de strateeg kijkt naar binnen
17. Tom Peters en het revolutionaire management
18. Daniel Goleman: emotionele intelligentie en succes

Deel 5 - De zelfregulerende invalshoek

19. Rosbeth Moss Kanter en de kracht van het individu
20. Chris Argyris en waarom we toch zo moeizaam leren
21. Peter Senge en de lerende organisatie

Deel 6 - De sturende invalshoek

22. De persoonlijkheid van de leider
23. Charismatisch leiderschap
24. Managementstijlen

Hoe word ik managementprofeet en hoe niet?
Wat leren we van de managementprofeten?
Hoe gevaarlijk zijn managementprofeten?
Prijsuitreiking
Bronnen en literatuur
Noten

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Management profeten