Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Grenzen aan transparantie

Gesprekken met onder anderen: Youp van 't Hek, Jan Marijnissen, Alexander Rinnooy Kan, Gerard Spong, Saskia Stuiveling en Fons Trompenaars

Specificaties
Paperback, 222 blz. | Nederlands
Het Financieele Dagblad | 1e druk, 2009
ISBN13: 9789047002840
Rubricering
Het Financieele Dagblad 1e druk, 2009 9789047002840
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

De wereld lijkt steeds transparanter, maar die transparantie - in vrijheid van meningsuiting, privacy, fatsoen, bedrijfsstrategieën en verwante thema's - krijgen we niet voor niets. Hoe open willen en kunnen we zijn? Wat betekent transparantie voor onze samenleving? En kunnen we met alle benodigde informatie overweg?

Deze en andere vragen stelden Piet Hein Coeberg en Edi Cohen aan vooraanstaande experts uit de politiek, wetenschap, journalistiek, overheid en het bedrijfsleven. Sommigen menen dat meer transparantie dwingt tot het democratiseren van kennis, en dus van macht. Dat bevordert de emancipatie, het onderling vertrouwen en maatschappelijke zekerheden. Anderen stellen dat de eis van transparantie juist een verstikkend juridisch doolhof oplevert dat onderling wantrouwen cultiveert en leidt naar een Orwelliaanse samenleving. De gesprekken leren dat grenzen aan transparantie vooral individueel bepaald zijn.

Deze bundel bevat persoonlijke, gedreven betogen, die een waardevolle bedrage leveren aan het publiek debat over dit actuele onderwerp.

Enkele stellingen uit het boek:
'Schijnwerpers belemmeren creativiteit' - Alexander Rinnooy Kan
'Je moet je altijd afvragen waarom iemand transparant wil zijn, of juist niet' - Jacob Gelt Dekker
'Als je saai bent hoef je minder transparant te zijn' - Hans Hoogervorst
'Veiligheid zal transparantie steeds vaker in de weg staan' - Rob de Wijk
'De consument bepaalt wat transparant is' - Arendo Joustra
'Transparantie raakt onze diepste angsten' - Jaap Winter

Specificaties

ISBN13:9789047002840
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:222
Druk:1
Verschijningsdatum:19-10-2009
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (1)

recensie
Is openheid wel zo goed voor bedrijven?
Hans van der Klis | 15 oktober 2009
Tot enkele jaren geleden was transparantie in het bedrijfsleven nauwelijks een issue, maar dat is in hoog tempo aan het veranderen. De communicatieadviseurs Piet Hein Coebergh en Edi Cohen onderzoeken in de interviewbundel Grenzen aan transparantie wat de voor- en nadelen zijn van inzicht bieden in beleid en strategie. Dit boek wordt 19 oktober verwacht, maar M&L sprak alvast met een van de auteurs.
Lees verder

Over Piet Hein Coebergh

Piet Hein Coebergh is lector PR & Transparantie aan Hogeschool Leiden, docent aan de Erasmus Universiteit en consultant bij Lewin associates. Hij studeerde bedrijfskunde, bestuurskunde en rechten en promoveerde op het communiceren van strategie.

Andere boeken door Piet Hein Coebergh

Over Edi Cohen

Edi Cohen is communicatieadviseur en director bij Citigate First Financial. Zij was werkzaam in de financieel-economische journalistiek bij Het Financieele Dagblad, FEM en The Independent.

Andere boeken door Edi Cohen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Grenzen aan transparantie