Voor de goede orde
Handhaven van wetten en regels
Samenvatting
Goede handhaving is cruciaal voor de goede orde in de samenleving. De leerplichtambtenaar die een vmbo-er aanspreekt op spijbelgedrag, de sociaal rechercheur die fraude constateert en de uitkering moet stopzetten: het effect van regelgeving is in belangrijke mate afhankelijk van de wijze waarop deze mensen hun werk uitvoeren.
"Zacht waar het kan, hard waar het moet" is hoe de overheid goede handhaving typeert. Handhavers zijn daarom generalisten: ze werken in een juridisch kader, bezitten communicatieve vaardigheden en hebben oog voor de positie van de individuele regelovertreder. Voor de goede orde behandelt de problemen waarvoor professionals met een handhavende functie dagelijks voor komen te staan. Kies je voor een straffende of juist een dienstverlenende aanpak? Hoe houd je rekening met diversiteit en situationele verschillen? In vier delen worden de volgende onderwerpen besproken: de plaats van handhaving in beleid en wetten; het dagelijks werk van handhavers; theorieën die verklaren waarom mensen zich niet (of wel) aan regels houden; gespreksmodellen; de persoonlijke kwaliteiten van handhavers. Het boek geeft naast theoretische inzicht vooral praktische handvatten en bevat vele aansprekende voorbeelden uit zowel de sociale- als de juridische praktijk.
Specificaties
Inhoudsopgave
Deel 1 Handhaving en toezicht: begrippen en achtergronden
1 De weerbarstige praktijk van toezicht en handhaving
2 Instrumenten voor toezicht en handhaving
3 Ketenaanpak
4 Waar werken toezichthouders en handhavers?
5 Het werk van de handhaver: vijf contexten
6 Recht, rechtsvorming en rechtsbescherming
Deel 2 Waarom mensen zich (niet) aan de regels houden: wat kun je ermee?
8 Afweging van winst en verlies
9 Effecten van straffen en belonen
10 Bevorderen van compliance: de handhaver als opvoeder
11 Weerstand en reactance
12 Waarden, normen en geweten
13 De invloed van cultuur en diversiteit
Deel 3 Een goed gesprek in de handhavingspraktijk
14 Uitleggen
15 Disciplinegesprekken
16 Confronterende gesprekken
17 Verwijsgesprekken
Deel 4 De handhaver is ook maar een mens
18 Integriteit
19 Agressie en andere vormen van wangedrag
20 Je komt de cliënt tegen - en jezelf
Literatuur
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal