

Jan Verplaetse is filosoof en neurowetenschapper. Hij doceert moraalfilosofie aan de faculteit Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Gent.
Meer over de auteursBeginselen van samenleven
Handboek ethiek en rechtsfilosofie
Samenvatting
Iedereen heeft het wel eens over vrijheid, gelijkheid, waardigheid of legitimiteit. Zeker in discussies over politiek, ethiek en recht zijn dit terugkomende begrippen. Maar wat betekenen ze precies? En welk gewicht hebben ze in een debat? Aan de hand van actuele controverses onderscheiden de auteurs de voornaamste inhouden die deze beginselen krijgen, en lichten ze deze kritisch door. De lezer maakt kennis met ‘bronnengelijkheid’ in de discussie rond herverdeling van welvaart, met ‘nationaal medeburgerschap’ in het dispuut rond multiculturele problemen en met ‘het recht op een open toekomst’ in het debat over hoe ver ouders hun eigen kinderen mogen kneden naar hun eigen denkbeelden.
Bovendien reiken de auteurs een techniek aan die toelaat om zorgvuldig te redeneren met deze beginselen. Ten slotte worden toepassingen gegeven op rechtsfilosofische vraagstukken. Waar haalt een overheid bijvoorbeeld het recht om te straffen of om van een minderheid gehoorzaamheid te vragen?
Dit boek is ideaal voor wie zoekt naar een grondige kennis van allerlei beginselen die ons politiek, ethisch en juridisch denken beïnvloeden, maar zelden worden uiteengezet.
Trefwoorden
ethiek filosofie rechtsfilosofie waardigheid vrijheid gelijkheid politieke filosofie legitimiteit moraal rechtvaardigheid autonomie democratie mensenrechten burgerrechten multiculturalisme discriminatie liberalisme paternalisme utilitarisme kantianisme privacy meningsuiting strafrecht natuurrecht opvoeding godsdienst
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Hoofdstuk 1.
De klassieke rechtvaardigingstoets 11
1. Normatieve problemen: enkele schijnbare oplossingen 11
1.1. Geloof 12
1.2. Emoties 13
1.3. Feitelijke toestand 14
2. Normatieve problemen: de rationele benadering 15
2.1. Jeremy Bentham: de morele calculus 19
2.2. Immanuel Kant: de morele plicht 24
3. De klassieke rechtvaardigingstoets 29
3.1. De schendingfase 31
3.2. De overtreffase 33
3.3. De uitzonderingfase 36
3.4. De interventiefase 38
3.5. Voordelen en beperkingen 39
Hoofdstuk 2.
Waardigheid 43
1. Inleiding 43
2. Het belang van menselijke waardigheid 43
3. Vier betekenisvelden 46
3.1. Het verbod op onmenselijke behandeling 46
3.2. Recht op een menswaardig bestaan 47
3.3. Het recht op zelfbeschikking 48
3.4. Het verbod op discriminatie 48
4. Dehumanisering 49
4.1. Animale en machinale dehumanisering 50
4.2. Is animale dehumanisering erger dan machinale? 52
4.3. Handhaving van de grens tussen mens en dier 55
4.4. Twee theorieën over de grens tussen mens en dier 57
4.4.1. Terror management theory (TMT) 58
4.4.2. Social exclusion theory (SET) 62
5. Ten slotte: over dierlijke waardigheid? 65
Hoofdstuk 3.
Het vrijheids- of autonomiebeginsel 69
1. De schaduwzijden van vrijheid 69
2. Drie soorten vrijheden 71
2.1. Zelfbepaling (negatieve vrijheid) 72
2.2. Zelfbeschikking (zelfdeterminatie, conditionele vrijheid) 73
2.3 Zelfrealisatie (zelfontplooiing, positieve vrijheid, normatieve vrijheid) 75
3. Vrijheid van privéleven (privacy) 77
3.1. Van vrijheid naar privacy: opkomst, crisis en heropleving van een fundamentele vrijheid 77
3.2. Schadebeginsel en paternalisme 81
3.2.1. Het schadebeginsel 81
3.2.2. Zacht, hard en moreel paternalisme 82
3.2.3 Overregulering en partijdige schade 86
4. Het recht op vrije meningsuiting 88
5. Vrijheid van opvoeden 94
5.1. Ter inleiding: het thuisonderwijs van Pauline de Broglie 94
5.2. Drie beginselen 95
5.2.1. Het beginsel van ouderlijke macht 96
5.2.2. Het recht op een open toekomst (open future) 98
5.2.3. Het beginsel van zelfbestuur 100
5.3. Toepassing: thuisonderwijs voor de Amish? 102
6. Vrijheid van cultuur en godsdienst (het multiculturalismedebat) 106
6.1. Multiculturele controverses 106
6.2. Drie beginselen 108
6.2.1. Neutraliteitsbeginsel (exclusieve neutraliteit, laïcité) 108
6.2.2. Multiculturalisme (inclusieve neutraliteit, actief pluralisme) 111
6.2.3. Medeburgerschap (gedeeld burgerschap) 120
6.3. Toepassing: De Raad van State over inburgering in Vlaanderen 128
Hoofdstuk 4.
Het gelijkheidsbeginsel 133
1. Gelijkheid: een allemansvriend 133
2. De formele gelijkheid 134
2.1 Aristoteles 134
2.2 De aristocratie 136
3. Rechtengelijkheid 138
3.1. Thomas Hobbes (1588–1679) 139
3.2. John Locke (1632–1704) 141
3.3. Jean-Jacques Rousseau (1771–1778) 142
3.4. De natuurlijke gelijkheid aller mensen 143
3.5. Racisme en beschavingsleer: de dubbele moraal van de Verlichting en het 19de-eeuwse liberalisme 145
3.6. Toepassing: klassiek liberalisme en de Europese Unie 146
4. Kansengelijkheid na WOII 147
4.1. Het beginsel van non-discriminatie 147
4.2. Twee modellen 151
4.3. Toepassing: politieke benoemingen 155
5. Compenserende kansengelijkheid 156
5.1. Het meritocratische ideaal 156
5.2. Een substantiële vorm van gelijkheid 157
5.3. Toepassing: de hervorming van de kinderbijslag 161
6. Bronnengelijkheid 161
7. Welvaartsgelijkheid 171
7.1. Van utopische droom tot dictatuur van het proletariaat 173
7.2. Vormen van welvaartsgelijkheid 176
8. Tot slot: alle gelijkheden op een rijtje 181
Hoofdstuk 5.
De libertaristische kritiek op de egalitaire sociaaldemocratie 185
1. Inleiding 185
2. Friedrich Hayek (Friedrich August von Hayek, 1899–1992) 186
3. Robert Nozick (1938–2002) 192
4. Libertaristisch alternatief voor zelfgenoegzaam links? 196
Hoofdstuk 6.
Het legitimiteitsbeginsel 199
1. Inleiding 199
2. De liberale democratie: het model, zijn hoofdkenmerken en basispremissen 202
3. De alternatieven 209
3.1. Het theocratische alternatief: de goddelijke bevelstheorie 209
3.2. Het natuurrechtelijk alternatief 212
3.2.1. Het doeloorzakelijk natuurrecht 214
3.2.2. Het werkoorzakelijk natuurrecht 216
3.3. Het volkssoevereine alternatief 220
4. Carl Schmitt en Joseph de Maistre: de Dracula’s van de liberale democratie 225
4.1. De kritiek van Carl Schmitt 225
4.2. De kritiek van Joseph de Maistre 230
4.3. Schmitt en Maistre: Dracula’s of echte doodgravers van de liberale democratie? 235
5. De filosofisch-anarchistische kritiek 237
Hoofdstuk 7.
Het recht om te straffen 243
1. Straffen als rechtsfilosofisch probleem 243
2. De utilitaristische rechtvaardiging (Bentham, Beccaria) 245
2.1. Het utilitarisme hangt af van empirische toetsing 246
2.2. Het utilitarisme botst met onze intuïtie 246
3. De retributivistische rechtvaardiging (Kant) 248
3.1. Het dwangprobleem 249
3.2. Het vrije wilprobleem 250
4. De moreel-educatieve rechtvaardiging (B.F. Skinner) 254
5. Conclusie 255
Verwijzingen en literatuur 257
Index 265
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal