

Frank Schalken is sinds 2005 oprichter en directeur van stichting E-hulp.nl, kennis- en adviescentrum voor online hulpverlening.
Meer over Frank SchalkenHandboek online hulpverlening (managementeditie)
Met internet Zorg en Welzijn verbeteren
Samenvatting
Toegankelijkheid, kwaliteit en gebruikersgemak verbeteren, regie en zelfredzaamheid stimuleren en kosten besparen: hulpverlening via internet verbetert hulp bij psychische, sociale of maatschappelijke problemen. Steeds meer organisaties bieden dan ook online hulp. Wat maakt hulpverlening via internet zo waardevol? Wat is nodig voordat een instelling online hulp (grootschalig) kan aanbieden?
Het 'Handboek online hulpverlening (managementeditie)' is tot stand gekomen op basis van meer dan tien jaar ervaring met online hulpverlening en bevat alle relevante aspecten van dit vakgebied. Deze geheel vernieuwde editie geeft een uitgebreide beschrijving van de methodiek en de daarbij horende kenmerken, eveneens komen de voor- en nadelen en verschillende vormen aan bod. Het implementatieproces en de organisatorische implicaties worden behandeld, zoals techniek, veiligheid, recht, PR en de veranderende rol van hulpverleners. Door het hele boek heen staan voorbeelden van bestaande online- en blended interventies. Actuele inzichten omtrent wetenschappelijk onderzoek worden gegeven en mHealth, therapietrouw, leerstijlen én de zeven kenmerken van een competente online hulpverlener komen aan bod.
Dit handboek is zowel geschikt voor hulpverleners en managers die zich oriënteren op online hulpverlening als organisaties die hun online hulpaanbod willen doorontwikkelen.
Trefwoorden
online hulpverlening blended hulpverlening e-health mhealth digitale hulpverlening zorg e-mental health internet online communicatie implementatie effectiviteit asynchroon contact therapietrouw synchroon contact privacy kanalenreductie veiligheid toegankelijkheid zelfredzaamheid leerstijlen online behandeling e-mail hulpverlening chat hulpverlening patient empowerment technostress online zelfhulp stepped care persuasieve technologie lotgenotencontact ecological momentary assessment
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1. Wat is online hulpverlening?
2. Effectiviteit van online hulpverlening
3. Kiezen voor online hulpverlening
4. Online hulpvormen
Deel 2: Voorbereiding en organisatie
5. Implementeren van online hulpverlening
6. Concept ontwikkelen
7. Interactieve hulpvormen inrichten
8. Techniek
9. Veiligheid
10. Recht
11. Teksten schrijven
12. Doelgroep bereiken
Deel 3: Uitvoering
13. Online hulpverlenen: een vak apart?
14. Online communiceren via synchroon contact
15. Online communiceren via asynchroon contact
16. Kwaliteit
Bijlagen
Literatuur
Over de auteurs
Over E-hulp.nl
Register
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal