Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Publieke dienstverlening in de markt

Ervaringen met maatschappelijk ondernemen

Specificaties
Paperback, 160 blz. | Nederlands
Business Contact | 2001
ISBN13: 9789025495589
Rubricering
Business Contact 0e druk, 2001 9789025495589
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Organisaties in de publieke sector zijn over een breed front marktgericht gaan werken. In de volkshuisvesting, de gezondheidszorg, het onderwijs, de sociale zekerheid en bij nutsbedrijven wordt de band met de overheid losser en de ruimte voor ondernemerschap groter. Soms neemt de markt een taak compleet over, vaker ontstaat er een mengvorm van overheidssturing en marktwerking. Er blijken uiteenlopende marktsituaties mogelijk te zijn, met als gevolg een breed scala van maatschappelijke ondernemingen. Dat leidt tot kostbare missers maar ook tot waardevolle vernieuwingen. Publieke ondernemers moeten meesters zijn in het beheersen van complexiteit. Dit boek beschrijft de ervaringen en de oplossingen in de belangrijkste sectoren. Daarbij worden de volgende vragen beantwoord: Welke kwaliteit wordt verwacht van de publieke dienstverlening? Hoe kunnen overheid en markt op elkaar inspelen? En welk maatschappelijk ondernemerschap is dan vereist?

Specificaties

ISBN13:9789025495589
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:160
Druk:0
Hoofdrubriek:Non-profit

Expertrecensies (1)

recensie
Publieke dienstverlening in de markt
Rudy van Stratum | 17 december 2001
Sommige collectieve taken kun je gewoon niet verzelfstandigen of privatiseren. Neem de Nederlandse Spoorwegen: die moesten zo nodig winst maken. Nou, da's vorig jaar gelukt. Gefeliciteerd. Maar daartegenover staat malheur. 
Lees verder

Over Pieterjan van Delden

Pieterjan van Delden (1949) studeerde organisatiepsychologie aan de VU. Hij legt zich toe op de ontwikkeling van samenwerkingsverbanden tussen publieke organisaties. In september 2009 is hij gepromoveerd op dit onderwerp. Hij heeft gepubliceerd over professionele organisaties, de strategie van vereenvoudiging en publieke dienstverlening tussen overheid en markt. Van Delden startte zijn loopbaan als organisatieadviseur en docent organisatiekunde. Hij is gespecialiseerd in de ontwikkeling van professionele organisaties, strategieën van overheden en non-profit instellingen, en netwerkorganisaties. Hij heeft veel projecten gedaan in de sectoren onderwijs en onderzoek, cultuur, zorg, gemeenten, alsmede in het middelgrote bedrijfsleven.

Andere boeken door Pieterjan van Delden

Over Maarten Veraart

Maarten Veraart (1952) werkt als organisatieadviseur bij Andersson Elffers Felix (AEF) en heeft jarenlange advieservaring met veranderingsprocessen in de publieke dienstverlening.

Andere boeken door Maarten Veraart

Inhoudsopgave

Voorwoord

Inleiding
- Stelsel onder druk
- Mislukking en succes

Deel 1 - Maatschappelijke scenario's

1. Publieke sector op drift?
- Honderd jaar publieke sector
- Debat tussen deskundigen
- Publieke kritiek
- Publieke sector in cijfers
- Zet marktwerking door?

2. Overheid en markt: afnemende stuurbaarheid
- Motieven voor overheidsinterventie veranderen
- Onderstromen doorbreken gevestigde verhoudingen
- Afnemende stuurbaarheid

3. De overheid en de markt: drie scenario's
- Typlogie
- Een voorbeeld: musea in Vlaardingen
- Lering uit scenario's

4. Liberaliseren: krachten en tegenkrachten
- Marktbevorderende ontwikkelingen
- Tegenkrachten
- Huidige praktijk van liberalisering

5. Liberalisering: kernstrategie
- Ordenen en privatiseren
- Een voorbeeld: de elektriciteitsbedrijven
- Lessen uitliberalisering

6. Revitaliseren: partiele marktwerking
- Prestaties schieten tekort
- Uitdagende krachten
- Remmende krachten
- Kernstrategie: opdrachtgeverschap ontwikkelen en marktwerking op maat
- Dosering van marktprikkels

7. Revitalisering: ervaringen
- Zorgsector
- Sociale zekerheid
- Volkshuisvesting
- Vergelijking van sectoren
- Openbaar vervoer
- Onderwijs
- Een voorbeeld: de AWBZ in de zorgsector
- Lering over revitalisering

8. Optimaliseren
- Afbreukrisico's versterken publieke greep
- Stabiliteit belangrijk gegeven
- Ruimte voor meer marktwerking beperkt
- Kernstrategie: randvoorwaarden stellen en controleren
- Een voorbeeld: de drinkwatersector
- Lessen uit optimalisering

9. De rol van het toezicht
- Impulsen voor toezicht
- Toezicht wordt moeilijker
- Rollen van de toezichthouder
- Toezicht bij liberalisering
- Toezicht bij revitalisering
- Een voorbeeld: het Ctsv
- Lessen voor toezicht

Deel 2 - Organisatie strategieën

10. Ondernemen in twee werelden
- Van habitat naar speelveld
- Double binds en valkuilen
- Spanningen
- Een voorbeeld: onderwijsbegeleidingsdiensten
- Strategieën op het speelveld
- Lering over strategieën

11. Verzelfstandigen en privatiseren
- Afstoten van staatsbedrijven: afscheid van de industriepolitiek
- Afstoten van facilitaire bedrijven
- Lang tijdpad
- Verzelfstandiging en privatisering in fasen
- Veranderingen in kerngebieden
- Dilemma's en valkuilen
- Een voorbeeld: privatisering van NS Infraservices
- Lessen uit privatisering

12. Hybride organisaties
- Duurzame gelegenheidsoplossing
- Segmenteren: een lat-relatie
- Rivaliseren: een strijdrelatie
- Integreren: een symbiotische verhouding
- Een voorbeeld: woningcorporaties
- Strategisch kiezen

13. Publiek ondernemerschap
- Externe positie: van dienst naar dienstverlener
- Arbeidsorganisaties: van beschermde vrijplaats naar gezamenlijke expeditie
- 'Bedrijfsvoering: van reactief naar anticiperend sturen
- Een voorbeeld: intern ondernemerschap bij een onderzoeksinstituut
- Lering over publiek ondernemerschap

Epiloog: degenereren of revitaliseren

Noten

Literatuur

Register

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Publieke dienstverlening in de markt