Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Niets nieuws onder de zon

Specificaties
Paperback, 176 blz. | Nederlands
Business Contact | 1997
ISBN13: 9789025420635
Rubricering
Business Contact 0e druk, 1997 9789025420635
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Een steeds terugkerend thema in de managementliteratuur is het uitsluiten van toeval. Alles wat niet in een meetbaar regelsysteem past, wordt als onbestuurbaar en daarmee impliciet onbelangrijk beoordeeld. Dit is onmiskenbaar de veronderstelling achter menig best-practice-managementmodel. De drang om de 'werkelijkheid' vast te zetten in strakke formats met negatieve feedbacksystemen staat echter volstrekt haaks op de veelvormigheid van maatschappelijke en organisatorische ontwikkelingen. Geen wonder dat we met onze traag draaiende hoofden de tijden op weg naar de eeuwwisseling als turbulent en dynamisch ervaren. Is dat de reden waarom de glans van al die excellente ondernemingen al binnen enkele jaren sterk verbleekt? Dit boek gaat over strategieontwikkeling binnen organisaties en slaat met behulp van de chaostheorie een brug tussen het dagelijkse 'gedoe op de werkvloer' en de jaarlijkse 'neuzen dezelfde kant op' -sessie op de hei. Dynamische tijden vragen niet om het ontdekken van de toekomst aan de horizon, maar om het omgaan met verschillende toekomstbeelden in het hier en nu. De toekomst zit immers in het heden verborgen, je staat er vlak bovenop. Voor tot dusver vaststaande feiten worden meerdere betekenissen geproduceerd door middel van verschillende contexten. Zonder deze verschillen zijn er immers geen problemen en zonder problemen is er geen intelligentie. De dynamiek van meerdere contexten maakt strategische beleidsvorming tot een fascinerend werkterrein: het betekent niet het toeval uitsluiten, maar juist het toeval organiseren.

Specificaties

ISBN13:9789025420635
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:176
Druk:0

Expertrecensies (2)

recensie
Niets nieuws onder de zon en andere toevalligheden
Michiel Soeters | 8 februari 2004
'Wie wat vindt heeft slecht gezocht.' Dat is een van de vele leuke en tot nadenken stemmende zinsneden, waarmee dit boek overgoten is. Het typeert de wijze waarop de auteurs de beperkingen van het traditionele 'McDonaldiserende' strategievormingsproces in kaart brengen. Jaap Peters en Rob Wetzels plaatsen vraagtekens bij alom onderwezen en gepraktiseerde strategievormingsmodellen aan de hand van recente en treffende voorbeelden die zowel leken als experts over de gehele wereld verbaasd hebben doen staan.
Lees verder
recensie
Niets nieuws onder de zon
Kees Visser | 18 mei 1998
Een steeds terugkerend thema in de managementliteratuur is het uitsluiten van het toeval. Managers trachten strategische modellen te implementeren om succes te behalen. Krampachtig proberen zij factoren die niet te beheersen zijn onder controle te krijgen.
Lees verder

Over Jaap Peters

Jaap Peters (bedrijfskundige) is auteur van de bestseller Intensieve menshouderij, veelgevraagd spreker over Rijnlands organiseren en organisatie-activist bij DeLimes organisatieontwikkeling. Hij is initiatiefnemer en medeoprichter van het kwartaalmagazine Slow Management.

Andere boeken door Jaap Peters

Over Rob Wetzels

Rob Wetzels was kerndocent Duurzaamheid en Innovatie bij Nyenrode Business Universiteit. Hij stimuleert duurzame ontwikkeling, waarbij het Stewardship-denken zijn vertrekpunt en drive vormt. Samen met Jaap Peters publiceerde hij Niets nieuws onder de zon, Strategie uit Chaos.

Andere boeken door Rob Wetzels

Inhoudsopgave

1. Inleiding
2. Traag draaiende hoofden
3. Wie wat vindt heeft slecht gezocht
4. De toekomst is in het heden verborgen
5. Grote monden, of grote oren?
6. Het organiseren van toeval
7. Meten met twee maten

Literatuuropgave

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Niets nieuws onder de zon