Dr. Justian Knobbout werkt bij het Data & Analytics Centre of Excellence van Hogeschool Utrecht en is zelfstandig ondernemer. Hij promoveerde in 2021 en deed onderzoek naar de organisatorische vaardigheden die onderwijsinstellingen moeten ontwikkelen om tot succesvolle learning analytics te komen. Ook was hij betrokken bij verschillende projecten en initiatieven rondom dit onderwerp.
Meer over Justian KnobboutLearning analytics ontcijferd
Samenvatting
Onderwijsinstellingen beschikken over steeds grotere hoeveelheden studiedata. Met de juiste analyse van deze data kan het onderwijs geoptimaliseerd worden. Het gebruik van studiedata om het leren en leeromgevingen te verbeteren wordt learning analytics genoemd.
Voor velen zijn learning analytics nog onbekend terrein. Houden docenten werkelijk 24 uur per dag, zeven dagen in de week het studiegedrag van studenten in de gaten? Gaat het gebruik van studiedata vooral over het analyseren van cijfers voor toetsen? En bepalen algoritmes nu welke studenten de studie kunnen vervolgen en welke niet? Dit boek legt uit hoe het zit. Het geeft antwoord op de vragen wat learning analytics zijn en welke data met welke doelen kunnen worden gebruikt. Na lezing van dit boek weet je hoe learning analytics het onderwijs kunnen verbeteren.
Dit boek helpt docenten bij het maken van de noodzakelijke keuzes die nodig zijn om de kansen van learning analytics binnen het eigen onderwijs te benutten. Docenten zijn gebruikers van learning analytics en passen de gekregen inzichten toe om studenten bij te sturen, leermaterialen te optimaliseren en onderwijsmodules te verbeteren. Ook dragen docenten bij aan de creatie van learning anaytics, door data te koppelen aan leerdoelen en het onderwijsontwerp, en mee te denken over organisatorische uitdagingen. Dit boek behandelt alle relevante thema’s en biedt praktische informatie over de wijzen waarop je learning analytics in kunt zetten binnen je eigen onderwijspraktijk.
Specificaties
Inhoudsopgave
Deel I Learning analytics uiteengezet
1 Learning analytics uiteengezet
2 Hoe learning analytics het onderwijs kunnen verbeteren
3 Samenwerken als sleutel tot succes
Deel II Zelf aan de slag met learning analytics
4 Begin met het bepalen van het doel
5 Op zoek naar geschikte meetwaarden en databronnen
6 Aandacht voor privacy en ethiek
7 Een effectief informatieproduct maken
8 Een innovatieplan maken
9 Je informatieproduct inzetten in je onderwijs
10 Evaluatie
Deel III Tekortkomingen, uitdagingen en ontwikkelingen
11 Kanttekeningen bij het gebruik van learning analytics
12 Een blik op de toekomst
Register
Literatuur
Bijlage A: Voorbeeld informatieproduct
Bijlage B: Nuttige hulpmiddelen
Over de auteur
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- cadeauboeken
- diversen
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- management
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal