

Jouke Brouwer is leraar Frans en daarnaast ook (team)coach en trainer.
Meer over Jouke BrouwerGrip op leren in het VO
Formatief handelen in jouw lespraktijk
Samenvatting
Elke leraar in het voortgezet onderwijs wil graag dat zijn leerlingen écht leren. Het mooiste wat je als leraar kunt bereiken, is dat leerlingen naast liefde voor jouw vak ook liefde voor leren in het algemeen ontwikkelen. Toch is de praktijk vaak weerbarstig. Leerlingen zijn nogal eens berekenend en gaan vaak voor een zes met minimale inspanning. En na de toets lijkt het wel een sport om het geleerde zo snel mogelijk weer te vergeten. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Dit boek laat je zien hoe het met behulp van een aantal eenvoudige formatieve technieken wel degelijk mogelijk is leerlingen écht aan het leren te krijgen.
Formatief handelen: veel mensen in onderwijsland hebben het erover. Toch weet lang niet iedereen wat het is en waarom het opeens zo’n grote hype is. Dit boek begint daarom met 17 redenen waarom formatief handelen weleens een van de grootste onderwijsinnovaties zou kunnen zijn. De meeste boeken over dit onderwerp zijn geschreven door theoretici, wetenschappers en onderwijsspecialisten. Dit boek is anders: het is geschreven door een leraar, voor leraren. Geen theoretisch hoogdravend gedoe dus, maar échte voorbeelden, stevig geworteld in de praktijk van meer dan twintig jaar lesgeven.
Dit boek, vol tips en tricks uit de praktijk, begeleidt je stap voor stap naar een meer formatieve manier van lesgeven. Je leest:
- waarom formatief handelen zoveel op kan leveren voor het leren van onze leerlingen;
- wat formatief handelen is en wat het niet is;
- hoe je leerdoelen en succescriteria opstelt;
- hoe je feedback geeft en vragen stelt die leerlingen in beweging brengen;
- hoe je formatief handelen stap voor stap kunt integreren in je lessen;
- wat succesfactoren zijn voor een formatieve cultuur binnen de school;
- zodat je morgen al kunt beginnen met formatief handelen in je les.
Jouke Brouwer is leraar Frans en daarnaast ook (team)coach en trainer.
Trefwoorden
formatief handelen onderwijs leren voortgezet onderwijs leerdoelen succescriteria feedback leerstrategieën feedforward coaching zelfregulerend leren evaluatie groeimindset onderwijsinnovatie peer feedback zelffeedback activerende werkvormen leeropbrengsten leerproces onderwijs verbeteren didactiek circulair leren leraarschap schoolcultuur toetsing leerlingbetrokkenheid succesfactoren activerende vragen motivatie leerkrachtvaardigheden
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1 Formatief handelen: 17 redenen waarom 11
2 Wat is formatief handelen? 23
Fase 1 33
3 Wat zijn leerdoelen? 35
4 Wat zijn succescriteria? 43
5 Hoe werk je met leerdoelen en succescriteria? 51
Fase 2 61
6 Feedback die de leerling verder helpt 63
7 Activerende vragen 73
Fase 3 81
8 Werk zichtbaar maken bij korte opdrachten 83
9 Werk zichtbaar maken bij grote(re) opdrachten 89
Fase 4 95
10 Klassikale feedback op het werk van leerlingen 97
11 Schriftelijke feedback op het werk van leerlingen 103
12 Zelffeedback 107
13 Peerfeedback 115
Fase 5 123
14 Feedforward met de hele klas 125
15 Feedforward met individuele leerlingen 131
16 7 succesfactoren voor een formatieve schoolcultuur 137
Succesfactor 1: iedere leerling leert in de les 137
Succesfactor 2: leraren stimuleren een op groei gerichte mindset 139
Succesfactor 3: fouten moet je vieren 145
Succesfactor 4: de school is meer een groeiplek dan een hindernisbaan 148
Succesfactor 5: de school ziet leren en ontwikkelen als circulaire processen 152
Succesfactor 6: de school heeft hoge verwachtingen van de leerlingen en laat dit merken 156
Succesfactor 7: de school leert zelf ook op een formatieve manier 161
Nawoord 167
Verklarende woordenlijst 169
Literatuur 171
Bijlage: checklist leerdoelen 173
Over de auteur 175
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal