Vijftig jaar leraren opleiden
Samenvatting
In Vijftig jaar leraren opleiden komen zowel de geschiedenis van de verschillende lerarenopleidingen aan bod als thema’s die overstijgend zijn. Sommige van de geschetste ontwikkelingen bestaan al zolang er lerarenopleidingen bestaan, zoals de kloof tussen theorie en praktijk en samenwerking met scholen.
In andere hoofdstukken gaat het over relatief nieuwe ontwikkelingen, zoals het opleiden van academische leraren voor het primair onderwijs en internationalisering.
Het boek maakt duidelijk hoe leraren in de loop van de tijd werden opgeleid en hoe lerarenopleidingen en lerarenopleiders zich aanpasten aan de steeds weer nieuwe eisen die werden gesteld. Er zijn uit deze geschiedenis heel wat lessen te leren.
Trefwoorden
onderwijs lerarenopleiding pabo onderwijsgeschiedenis lerarenopleiders universitaire lerarenopleiding onderwijsbeleid tweedegraads lerarenopleiding samen opleiden theorie-praktijkverhouding velon onderwijsonderzoek beroepsstandaarden internationalisering professionalisering onderwijsinnovatie vakdidactiek masteropleiding ict in onderwijs onderwijspraktijk beroepsgerichte vakken onderwijsarbeidsmarkt kunstvakdocentenopleidingen onderwijskwaliteit onderwijsidentiteit onderwijscompetencies academische pabo opleidingscurriculum onderwijshervorming beroepsregistratie
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Gerda Geerdink en Anja Swennen
2 De ontwikkeling van de pabo en de pabo-lerarenopleiders (18)
Anja Swennen
3 De universiteiten en de lerarenopleiding voor het primair onderwijs (30)
Theo Wubbels en Luce Claessens
4 De tweedegraads lerarenopleidingen vo en (v)mbo: Vijftig jaar balanceren tussen vakinhoud en beroepsvoorbereiding (43)
Gerda Geerdink en Frank Crasborn
5 De essentie van lerarenopleidingen voor beroepsgerichte vakken (57)
Madelon de Beus en Jos van Meegen
6 De groene lerarenopleiding: Maatwerk avant la lettre (70)
Madelon de Meus
7 De lerarenopleiding gezondheidszorg en welzijn: Een decennium hexalogie (83)
Wim Boeters
8 De kunstvakdocentenopleidingen: Tussen kunst en educatie (95)
Elsbeth Veldpape
9 In het hbo leraren opleiden op ‘master’-niveau: Graden, ambities en hoogwaardige, praktijkrelevante onderwijsinnovatie (109)
Hennie Komduur en Gerda Geerdink
10 Master Educational Needs: Een vakstudie buitengewoon onderwijs is de kiem (122)
Jacqueline van Swet
11 De universitaire lerarenopleidingen: Spil in de bevordering van het leren van (aanstaande) leraren (136)
Jurriën Dengerink
12 Het landelijk onderwijsbeleid en de lerarenopleidingen: Vijftig jaar sturen, polderen en laten (149)
Gerda Geerdink en Marco Snoek
13 Reflectie op vijftig jaar zoeken naar de aansluiting van lerarenopleidingen op de arbeidsmarkt van leraren (163)
Marc Vermeulen
14 Velon als motor achter de vorming en erkenning van de beroepsgroep lerarenopleiders (175)
Gerda Geerdink
15 Een uniek project voor de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders: Beroepsstandaard en -registratie van Nederlandse lerarenopleiders (188)
Jurriën Dengerink en Bob Koster
16 Samen opleiden en professionaliseren: Samen sterker (201)
Peter Lorist en Miranda Timmermans
17 Trends en thema’s in onderwijskundig onderzoek door en voor lerarenopleiders (215)
Douwe Beijaard
18 Onderzoek in lerarenopleidingen: Op weg naar een afgewogen en doeltreffend gebruik (230)
Jan Kaldeway en Jelle Kaldewaij
19 Van spannende studiereis tot serieuze stage: Vijftig jaar internationalisering op de lerarenopleidingen (243)
Marianne Driessen
20 Inzet van ict in de lerarenopleiding: Van informatietechnologie tot digitale geletterdheid (256)
Bert Zwaneveld
21 Vijftig jaar opleidingsonderwijs bezien vanuit de theorie-praktijkrelatie: Een ervaringsbericht (268)
Wouter Pols
22 De ontwikkeling van de (levensbeschouwelijke) identiteit van lerarenopleidingen: Perspectieven en keuzes (280)
Barbara de Kort
23 Wiskunde op de lerarenopleiding primair onderwijs in voortdurende ontwikkeling (293)
Ronald Keijzer, Wil Oonk en Marc van Zanten
24 Geschiedenis van Engels op de pabo: ‘Curiouser and curiouser’ (305)
Marianne Bodde-Alderlieste
25 Verschuivende beelden: Lerarenopleiders en de hobbelige weg van nascholing naar professionalisering (317)
Pieter Leenheer en Marco Snoek
Dankwoord (331)
De auteurs (333)
Noten (343)
Bibliografie (349)
Illustratieverantwoording (365)
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal