

Dr. Pieternel Dijkstra is sociaal psycholoog en oprichter van de IBT Academie, een scholingsplatform voor relatie- en gezinstherapeuten. Ze werkt als psycholoog, trainer in de geestelijke gezondheidszorg, onderzoeker en auteur. De laatste jaren werkt ze vooral vanuit de derde generatie cognitieve gedragstherapie, waar IBCT een onderdeel van is.
Meer over Pieternel DijkstraEffectiever studeren - Leerstrategieën voor het hoger onderwijs
Samenvatting
In het hoger onderwijs wordt veel van studenten gevraagd. Mede door de beperkte studietijd en de vele eisen die aan studenten worden gesteld ligt de focus vaak op presteren in plaats van leren. Er moeten tenslotte examens, studiepunten en een diploma worden gehaald, en het resultaat is leidend.
Het focussen op de prestatie heeft een aantal nadelen. Een voldoende prestatie betekent niet per se dat de student de stof ook werkelijk begrijpt of beheerst. De stof kan weinig betekenis hebben en de inzichten worden snel weer vergeten. Daarnaast zorgt een sterke nadruk op de prestaties dat studenten voorbij gaan aan wat ze persoonlijk leuk of interessant vinden. Ze gaan leren omdat het moet en kunnen het plezier in hun studie verliezen.
Focus op leren
In Effectiever studeren ligt de nadruk op leren aan de hand van veertien leerstrategieën. Hierbij gaat het niet om het eindresultaat, maar vooral om de weg daarnaartoe. Wetenschappelijk onderzoek van het Groninger Instituut voor Onderzoek van Onderwijs (GION) heeft aangetoond aan dat studenten die leerstrategieën effectief weten te gebruiken, beter presteren en gemotiveerder zijn voor hun studie. Dit wetenschappelijk onderzoek ligt aan de basis van dit boek. Alle leerstrategieën die het leren bevorderen worden uitgebreid besproken. Per leerstrategie worden praktische tips gegeven waarmee docenten en studiecoaches studenten kunnen helpen om de betreffende leerstrategie onder de knie te krijgen.
Trefwoorden
leerstrategieën effectief studeren hoger onderwijs zelfregulerend leren metacognitie onderwijs studiemotivatie cognitieve vaardigheden studierendement studiecoaching studievaardigheden leren leren studiesucces studieplanning studiebegeleiding studietips metacognitieve vaardigheden studiedruk studiestress zelfstandig leren studie-uitval persoonlijke effectiviteit studievertraging studie-efficiëntie organisatievaardigheden leerproces twenty-first century skills leeromgeving
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
Inleiding 11
Deel I Metacognitieve kennis 23
1 Overzien 27
2 Jezelf kennen 35
Deel II Metacognitieve vaardigheden 45
3 Vooruitkijken 49
4 Bijhouden 61
5 Terugkijken 73
Deel III Cognitieve vaardigheden 83
6 Herhalen 87
7 Verdiepen 95
8 Structureren 103
Deel IV Organisatievaardigheden 113
9 Jezelf organiseren 117
10 Omgeving organiseren 129
11 Anderen organiseren 139
Deel V Motivatie 149
12 Jezelf vertrouwen 153
13 Het nut zien 165
14 Jezelf motiveren 175
15 De optimale omgeving voor leerstrategieën 191
Noten 201
Literatuur 205
Over de auteur 215
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal