

Rina Sikkema heeft al jarenlang een praktijk als supervisor en leersupervisor. Ze geeft lessen en trainingen aan supervisoren en coaches over non-verbale werkvormen.
Meer over Rina SikkemaNon-verbale werkvormen in supervisie en coaching
De taal van het lichaam
Samenvatting
Onze non-verbale taal geeft veel informatie over hoe we ons verhouden tot een bepaald onderwerp en tot onze gesprekspartner(s) of ons publiek, zonder dat we ons daar altijd volledig van bewust zijn. Ook in de waarneming en interpretatie van situaties waarin we moeten handelen is het non-verbale van groot belang.
Het lichaam spreekt altijd, al dan niet begeleid door gesproken taal. Voordat we iets in woorden kunnen vatten, is er sprake van lichamelijke opwinding, stotteren en gebaren. Maar ook als de woorden uit onze mond stromen, worden ze begeleid door - vaak onbewuste - gebaren die naast intonatie, tempo van spreken, klankkleur en toonhoogte informatie geven aan de luisteraar. Ze bepalen of we iemand expressief vinden, een bezield spreker of saai en gortdroog. Het is ook mogelijk dat we in woorden iets anders zeggen dan ons lichaam prijsgeeft.
Zowel in begeleidings- als in werksituaties speelt het non-verbale een grote rol. Wat deelt iemand mee naast de woorden die hij spreekt?
Na het lezen van dit boek weet u hoe u kunt werken met non-verbale taal, zowel in de begeleiding als gericht op de werksituatie van uw klant.
'Non-verbale werkvormen in supervisie en coaching' is geschreven voor professionele en aankomende supervisoren en coaches.
Trefwoorden
non-verbale communicatie lichaamstaal coaching werkvormen supervisie ervaringsgericht leren lichamelijke intelligentie communicatie intuïtie grenzen stellen persoonlijke ontwikkeling metaforen statusgedrag bewustwording onbewuste processen dialoog excentrische positie theatertechnieken zintuiglijk leren parallelprocessen spiegelneuronen belevingsgerichte werkvormen neutraliteit oude scènes reddingsdriehoek overdracht lichaamsbewustzijn hermeneutische spiraal autonomie ankermoment
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1 Inleiding: de uitgangspunten
1.1 Belang van non-verbale en ervaringsgerichte werkvormen
1.2 Drie kentheoretische a priori's
1.3 Dialoog versus zelfsturing
1.4 De hermeneutische spiraal: van de fenomenen naar de structuren
1.5 De rol van het onbewuste
1.6 Intuïtie en onbevangen waarneming
1.7 Competenties in relatie tot intuïtie
1.8 'Non-verbale' competenties voor professionele begeleiders
2 Non-verbale communicatie binnen de supervisie- en coachingsrelatie
2.1 Hanteren van de lichaamstaal van de klant
2.2 Eigen lichaamstaal aanpassen aan die van de klant
2.3 Teruggeven van de lichaamstaal
2.4 Spiegelen en interpreteren van de lichaamstaal
2.5 Het belang van non-verbale communicatie
2.6 Statusspel
2.7 Neutraliteit
2.8 Statustransacties in de begeleidingsrelatie
2.9 Reddingsdriehoek
2.10 Parallelproces en lichaamstaal
2.11 Dialoog en neutraliteit
3 Non-verbale communicatie in de werksituatie van de klant
3.1 Spelen van werksituaties
3.2 Experimenteren met lichaamstaal en status naar aanleiding van werkvragen
4 Werken met essenties
4.1 Zoeken naar essentie
4.2 Werken met beelden, naar Boal
5 Werken met metaforen
5.1 Wat is een metafoor?
5.2 Motorische en fysieke metaforen
5.3 Touwen als metafoor voor het reguleren van afstand en nabijheid
5.4 Een vakantie-ervaring als metafoor
6 Grenzen en het werken met touw
6.1 Werken met touwen
6.2 Met een touw de eigen grens leggen
6.3 Eigen grens verdedigen
6.4 Autonomieproblemen
6.5 Grensoverschrijdend gedrag
6.6 Samenvloeien of over-sympathiseren
6.7 Afbakenen in sessies, grenzen aangeven door lichaamstaal
7 Innerlijke dialoog en excentrische positie ruimtelijk neerzetten
7.1 Dilemma's en intrapersoonlijke conflicten
7.2 Twee stoelen, excentrische positie
7.3 De begeleider in de excentrische positie
7.4 Extra posities
7.5 Relevante rolfiguren in de excentrische positie
7.6 Stagnatie
8 Specifieke momenten in het begeleidingsproces
8.1 Start van de begeleiding met panorama's
8.2 Hermeneutische spiraal in de praktijk
8.3 Evaluatie
8.4 Ankermomenten
9 Oude scènes en hun invloed op denken, voelen en handelen
9.1 Ontwarren van overdracht
9.2 Doorbreken van starre reactiepatronen
9.3 Verinnerlijkte onderdrukking
10 Afbakening
10.1 Onderscheid supervisie/coaching en therapie
10.2 Gelijktijdig in therapie en in supervisie/coaching?
10.3 Overdracht en tegenoverdracht
11 Criteria en condities voor het werken met nonverbale en ervaringsgerichte werkvormen
11.1 Verbaal en non-verbaal
11.2 Verbaal en non-verbaal in relatie tot expliciteren, concretiseren en generaliseren
11.3 Verbaal/non-verbaal in relatie tot het tetradisch systeem
11.4 Criteria voor het werken met non-verbale werkvormen
11.5 Condities
Nawoord
Dankwoord
Over de auteur
Literatuur
Oefeningen
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal