

Bert van Oers is emeritus bijzonder hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam, faculteit Gedrags- en Bewegingswetenschappen.
Meer over Bert van OersIk is een meervoud
Onderwijspedagogische essays over Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Samenvatting
In 'Ik is een meervoud' wordt met name de samenhang tussen praktijk, onderzoek en theorie van Ontwikkelingsgericht Onderwijs verder uitgewerkt. Het boek richt zich zowel op de onder- als de bovenbouw van de basisschool. ‘Lerend spelen’ bij kleuters komt dus aan de orde, maar ook hoe dit spelen zich ontwikkelt naar het onderzoekend leren in de bovenbouw.
Ontwikkelingsgericht Onderwijs is gebaseerd op Vygotskij’s Cultuurhistorische Activiteitstheorie en vanuit deze benadering richt dit boek zich in verschillende essays op vragen zoals wat binnen dat perspectief ‘autonomie’ eigenlijk is; maar ook hoe we ‘spel’ binnen de cultuurhistorische visie moeten opvatten en wat ‘leren’ dan eigenlijk is.
Alle essays in dit boek zijn gebaseerd op een kernidee van Vygotskij, namelijk dat alles wat mensen van jongs af aan leren, altijd voortvloeit uit interacties tussen een kind en méérwetende anderen. Het bijzondere daarbij is dat de invloed - de stem - van de anderen ook daarna verscholen of expliciet hoorbaar blijft in het handelen, spreken en denken van de leerling. Dit heeft vergaande gevolgen voor het autonomie begrip, dat nu niet meer herleid moet worden tot die ene individuele stem die we aan het kind toeschrijven, maar juist begrepen moet worden als een polyfone stem. Hierin blijkt dat ‘ik’ dus ten diepste als meervoud moet worden begrepen.
Ontwikkelingsgericht Onderwijs kan zich verheugen op een toenemende belangstelling in binnen- en buitenland. Het is daarom belangrijk om te blijven nadenken over de betekenis van deze visie op onderwijs. De vele praktijkvoorbeelden die beschikbaar zijn op scholen, in tijdschriften en boeken, dragen in belangrijke mate bij aan de verheldering van deze visie. Maar voor een brede onderbouwing hiervan is het ook nodig empirisch onderzoek te doen en de visie theoretisch te onderbouwen.
Het boek is bij uitstek geschikt voor zowel practici (zoals leerkrachten, begeleiders, ontwikkelaars) als onderzoekers die beter willen begrijpen wat ze eigenlijk aan het doen zijn.
Trefwoorden
onderwijs ontwikkelingsgericht onderwijs vygotskij cultuurhistorische activiteitstheorie pedagogiek spel in onderwijs identiteitsontwikkeling zone van naaste ontwikkeling sociaal-cultureel leren autonomie betekenisvol leren onderzoek onderzoekend leren basisonderwijs lerend spelen emancipatie ontwikkelingspsychologie interiorisatie leidende activiteit sociaal-culturele praktijken creativiteit metacognitie polyfonie rollenspel zelfregulatie oriëntering historisch denken mediatie praktijkontwikkeling dialogisch onderwijs
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Ontwikkelingsgericht Onderwijs, De Activiteit, Alkmaar IX
1 Inleiding. Ontwikkelingsgericht Onderwijs – een palet van uitdagingen 1
2 Wat willen we van de school? 16
3 Ik is een meervoud 29
4 Leren als creatief proces 41
5 Oriënteren als onderwijsdoel 55
6 Ontwikkelingsgericht leren bij jonge kinderen 68
7 De ontwikkeling van het leren in de basisschool 81
8 Ontwikkeling van het historisch denken in de ontwikkelingsgerichte basisschool 101
9 Carnaval in de kennisfabriek 112
10 Sporen van vooruitgang 138
Post-scriptum 155
Literatuur 157
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal