Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Innovatieroutine

Hoe managers herhaalde innovatie kunnen stimuleren

Specificaties
Paperback, 180 blz. | Nederlands
Koninklijke van Gorcum | 1e druk, 2008
ISBN13: 9789023244738
Rubricering
Koninklijke van Gorcum 1e druk, 2008 9789023244738
Onderdeel van serie Stichting Management Studies
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Innoveren is meer dan ooit voorwaarde voor succes. Daarbij gaat het niet in de eerste plaats om grote uitzonderlijke vernieuwingen, maar meestal om verbeteringen van bestaande producten en diensten. Die stelling wordt in dit boek bewezen aan de hand van de innovatieroutines van 22 Nederlandse bedrijven en organisaties die bij herhaling succesvol zijn geweest met hun innovaties. Bekende industriële bedrijven als Philips, Shell, ASML, DSM, Siemens, Unilever werden onderzocht, naast minder bekende als Koning & Hartman, Ten Cate en Intervet. Een evenredig deel van het onderzoek richtte zich op de dienstensector en de creatieve industrie met ondernemingen als Achmea, HEMA, MEXX, Albert Heijn, Rabobank, Effectory, de Efteling, Stage Entertainment en KesselsKramer, aangevuld met het Groninger Museum, de Kunsthal en de gemeentes Amsterdam en Dordrecht.

Achter de innovatieroutines ontdekten Dany Jacobs en Hendrik Snijders een tiental disciplines waarin deze organisaties excelleren. Hiermee was het idee van de innovatietienkamp geboren: tien heel verschillende disciplines waarop een onderneming hoog moet scoren om blijvend succesvol te zijn met innovaties.

'Innovatieroutine' biedt algemeen managers, managers new business en R&D-directeuren inzichten in de afwegingen waarvoor zij staan bij het leiding geven aan innovatieprocessen. De innovatietienkamp helpt daarbij de mogelijke zwakke punten op te sporen die succes bij innovatie in de weg staan.

Specificaties

ISBN13:9789023244738
Trefwoorden:management, innovatie
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:180
Druk:1
Verschijningsdatum:11-12-2008
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (2)

recensie
Innovatieroutine
Paul van der Priem | 21 juli 2009
Een nieuw woord voor de Dikke van Dale: 'innovatieroutine'. Dany Jacobs en Hendrik Snijders laten aan de hand van voorbeelden uit totaal verschillende organisaties (zowel industrie als dienstverlening, profit en not for profit) zien hoe zij innovatie organiseren. 'Innovatieroutine' gaat dus niet zozeer over innovaties zelf, maar vooral over de wijze hoe innovaties tot stand komen. Hoe staat het ervoor met uw innovatieroutine?
Lees verder
recensie
Tien geboden voor innovatie
Pierre Spaninks | 18 juni 2009
Innovatie en routine, dat klinkt als een tegenstelling. Het een het resultaat van een creatief proces, iedere keer weer uniek. Het ander een dagelijks herhaalde handeling, vast te leggen in regels en procedures, voorspelbaar. Toch kunnen die twee heel goed samengaan. Sterker nog: ze moeten samengaan. Dat is de boodschap van Dany Jacobs en Hendrik Snijders in hun boek Innovatieroutine.
Lees verder

Over Dany Jacobs

Prof. Dr. Dany Jacobs (1954, Brugge) is in Nederland de leidende autoriteit op het gebied van clusters, kenniseconomie en innovatiebeleid. Van 1989 tot 1997 onderzocht hij met zijn team bij het toenmalige TNO Studiecentrum voor Technologie en Beleid tientallen sectoren en clusters en begeleidde strategische processen bij ondernemingen en kennisinstituten. Zo was hij projectleider van de Nederlandse Porter-studie (1990) en van het onderzoek over de betekenis van Fokker voor Nederland (1995). Sinds 1998 is hij hoogleraar strategisch management aan de Rijksuniversiteit Groningen en associate dean van TSM Business School, het gemeenschappelijke managementinstituut van de universiteiten van Eindhoven, Groningen en Twente in Enschede. Dany Jacobs, die ook bekend is door zijn vele bijdragen en besprekingen in 'NRC Handeslblad', 'Economisch Statistische Berichten', 'Intermediair' en 'Trends', is een veelgevraagd spreker voor lezingen en cursussen. In 'Het Kennisoffensief' heeft Dany Jacobs voor het eerst zijn ideeën uit verspreide bijdragen over de kenniseconomie, slimme concurrentie, clusters en innovatiebeleid bij elkaar gebracht.

Andere boeken door Dany Jacobs

Over Hendrik Snijders

Hendrik Snijders was ondermeer onderzoeker bij de Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid en leider van het innovatieteam bij de Stichting Weten. Hij is nu zelfstandig onderzoeker en afstudeercoach binnen de master Strategie en innovatie van de Rijksuniversiteit Groningen.

Andere boeken door Hendrik Snijders

Inhoudsopgave

Ten geleide
Voorwoord
Samenvatting

Inleiding. De mythe van onvoorspelbare innovatie
Routine en flexibiliteit
Hoe operationaliseren we succes en mislukking?
De eerste diepere Januswaarheid: makkelijk en moeilijk
De structuur van dit boek
Hoe scoort uw organisatie?

1. Hoezo innovatieroutine? Op zoek naar een conceptueel model
1.1 De variëteit van innovatie
1.2 Onderzoek en ontwikkeling
De tweede diepere Januswaarheid: routine èn risico
1.3 Wat is er tot nu toe bekend over succes- en faalfactoren?
1.4 Het conceptueel model: onze inspiratiebron
1.5 Het conceptueel model: onze keuze

2. Op welke gebieden innoveer je? De strategische context
De derde diepere Januswaarheid: focus èn vernieuwing
2.1 Vertrek vanuit de eigen kracht
2.2 Tolerantie en noodzakelijke variëteit
2.3 Strategisch ergens mee ophouden

3. Hoe combineer je innovatie met routine? De uitdaging van de 'open professionele bureaucratie'
3.1 Organisatie van innovatie in verschillende soorten sectoren
3.2 Van technology push naar demand pull
3.3 Van gesloten naar meer open innovatie
3.4 Innovatie en routine
De vierde diepere Januswaarheid: discipline èn chaos
3.5 Onze casussen in de ordening van Mintzberg

4. Hoe organiseer je innovatie? Op zoek naar operationele routines
4.1 Een innovatietredmolen
4.2 De aanvangsfase
4.3 Realisatie: hard werken en lange adem
De vijfde diepere Januswaarheid: volhouden èn loslaten
4.4 Lanceren en doorontwikkelen; co-evolutie

5. Hoe mobiliseer je innovatie? Op zoek naar een innovatie- en leercultuur
De zesde diepere Januswaarheid: sturing èn zelforganisatie
5.1 Ambitie en durf
5.2 Externe oriëntatie: nieuwsgierigheid en onrust
5.3 Omgaan met verrassingen en tegenslagen
5.4 Samenwerken en omgaan met tegenstellingen
5.5 Leren van harde cijfers
5.6 Innovatiecultuur: de tien geboden van Beinhocker

6. Conclusie. Winnen in de tienkamp
6.1 De essentie
6.2 De tien disciplines van de innovatietienkamp
De zevende diepere Januswaarheid: bijziend èn verziend
6.3 Dik de tienkamp niet verder in
6.4 Hoe scoort uw bedrijf?

Nawoord. Nogmaals de mythe van onvoorspelbare innovatie
Gesprekspartners
Literatuur
Register
Stichting Management Studies

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Innovatieroutine