Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Leren StimuLeren

Inspirerende voorbeelden voor leidinggevenden

Specificaties
Ingenaaid, 222 blz. | Nederlands
Koninklijke van Gorcum | 1e druk, 2005
ISBN13: 9789023241713
Rubricering
Koninklijke van Gorcum 1e druk, 2005 9789023241713
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Iedere dag leert men weer iets nieuws. Dat geldt niet alleen in ons privé-leven, maar zeker ook op de werkvloer. Daarbij weten we al lange tijd dat mensen vooral leren buiten formele leersituaties om. Leren gebeurt juist meestal op een informele manier, door zelf iets te proberen of door een collega te raadplegen. Voor leidinggevenden is het de kunst om dit informele leren te stimuleren, zodat mensen zelf nieuwe inzichten ontdekken terwijl ze werken aan de ontwikkeling van de organisatie.

In 'Leren StimuLeren' hebben Gertjan Schuiling en Wim Heine hiervan een aantal inspirerende voorbeelden verzameld. Zij laten zien hoe u condities kunt creëren die medewerkers motiveren en in staat stellen te leren. Door mensen te betrekken bij de vraagt hoe team en organisatie het best kunnen inspelen op veranderingen. Door hen mede verantwoordelijk te maken voor strategische vragen en door het denken hierover als een leersituatie in te richten, blijkt een effectieve en efficiënte manier van leren binnen handbereik te liggen. Leren stimuleren - het kan en het is eigenlijk verbazingwekkend dat dit niet veel meer gebeurt. Doe daarom uw voordeel met de vele oplossingen, gezichtspunten en praktijkvoorbeelden die dit boek u biedt.

Specificaties

ISBN13:9789023241713
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:222
Druk:1
Hoofdrubriek:Leiderschap

Expertrecensies (1)

recensie
Leren StimuLeren
Gertjan de Groot | 14 augustus 2006
Het boek 'Leren StimuLeren' onder redactie van Gertjan Schuiling en Wim Heine wil een landkaart zijn voor leidinggevenden die het leren in hun organisatie willen stimuleren. Net als de landkaart in het door de beide redacteuren aangehaalde voorbeeld van Weick: een groep soldaten in Zwitserland raakt tijdens een sneeuwstorm in de bergen de weg kwijt. Zij wanen zich verloren in de ijzige wildernis en wachten gelaten hun einde af. Plots ontdekt één van hen in zijn zak een kaart. Grote opluchting. Zij graven zich in om zich te beschermen tegen de kou, en als het ergste voorbij is, vinden zij met behulp van die kaart de weg terug. Hun bezorgde luitenant begroet hen bij terugkeer hartelijk en vraagt hoe zij de weg terug gevonden hebben. Als zij de kaart laten zien, ziet hij dat het geen kaart van de Alpen is maar van de Pyreneeën.
Lees verder

Over Wim Heine

Wim Heine was tot voor kort Director Organisational Development bij Sara Lee. Hij deed dit 20 jaar. Hij heeft wereldwijd performance management, talentontwikkeling en continue verbetering / lean geïmplementeerd.

Andere boeken door Wim Heine

Inhoudsopgave

Deel 1 Een nieuwe kijk op leren
1 Lerend managen en managend leren: een voorstel voor een organisatieontwerp
2 Leidinggeven aan leren
3 Een schaakbord vol leermogelijkheden
4 Leren en presteren: hoe werkt dat?
5 Kiezen van oplossingen.

Deel 2 Leren met de medewerker
6 Medewerker rol geven in besturing bedrijf
7 Leren de tijd geven
8 De loopbaan gebruiken als kompas voor individuele ontwikkeling
9 Begeleiden van de individuele medewerker
10 Gesprekken in productieve banen leiden

Deel 3 Leren met het team
11 Prestatiedoelen vertalen in leerdoelen
12 Jaarplan van team én teamleden gezamenlijk ontwikkelen
13 Met een lerend netwerk een nieuwe markt ontwikkelen
14 Lerende netwerken organiseren in een virtuele omgeving
15 Van e-learning naar b-learning

Deel 4 Leren met de organisatie
16 Weer klantgericht leren werken
17 Met meerdere teams één werkwijze ontwikkelen
18 Doorlichten van participatieve competentie
19 Opbouwen van strategische fitness
20 Strategisch vernieuwen over de grenzen van de organisatie

Een inspirerend uitstapje
21 Betrokkenheid belangrijker dan middelen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Leren StimuLeren