

prof. dr. Barry Derksen professor Antwerp Management school, Novi University Applied Sciences, VU Amsterdam, post graduate IT audit, Compliancy & Advisory. He is global Director Trust & Security (CISO) at LeasePlan and boardmember at ISACA and SSA (SecureSoftwareAlliance.org).
Meer over Barry DerksenICT-beheer en outsourcing
De weg naar zorgvuldig ICT-beheer en de mogelijkheden van outsourcing
Samenvatting
Door zorgvuldig beheer van de IT-voorzieningen is in uw organisatie nog steeds veel geld te verdienen. Er worden in dit boek twee onderwerpen behandeld die bijdragen aan verbetering van het ICT-beheer. Allereerst wordt ingegaan op het professionaliseren van het beheer. In dat verband geven we aandacht aan ICT-beheersmodellen, zoals Application Services Library (ASL) en Business Information Service Library (BiSL). Maar ook ITIL (IT Infrastructuur Library).
Het tweede onderwerp in het kader van zorgvuldig ICT-beheer is de uitbesteding van (delen van het) ICT-beheer. Het uitbesteden van ICT-beheertaken naar gespecialiseerde bedrijven is voor vrijwel ieder bedrijf aan de orde. Er wordt antwoord gegeven op de vraag wat ICT-uitbesteding precies inhoudt en welk effect dit heeft op de organisatie. Tevens wordt een globaal stappenplan voor uitbesteding geschetst.
De genoemde onderwerpen worden behandeld vanuit management control-perspectief. Vaak staan controllers en operational auditors iets meer op afstand van ICT, maar wordt van hen wel een oordeel verwacht als het gaat over kwaliteitsverbeterings- en kostenreductiemogelijkheden, risico- inschattingen en het aangeven van uitbestedingsrelaties.
Trefwoorden
ict-beheer outsourcing it outsourcing functioneel beheer applicatiebeheer technisch beheer service level agreement informatiemanagement ICT (Informatie- en CommunicatieTechnologie) asl itil bisl informatievoorziening business-it alignment ict-kwaliteitsmodellen wijzigingenbeheer uitbestedingstraject gebruikersbeheer management control procesmatig werken strategisch alignment model uitbestedingscontract kostenbeheer business case implementatie contractmanagement operationele ict-aansturing plannen en sturen behoeftemanagement procesoptimalisatie
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
2. informatiemanagement
3. Functioneel beheer
4. Applicatiebeheer
5. Technisch beheer
6. ICT-kwaliteitsmodellen: Bureaucratie versus pragmatisme
7. Inleiding op de outsourcing van ICT
8. Keuze tot uitbesteden van ICT-diensten
9. Het uitbestedingstraject
10. Het uitbestedingscontract
Bijlage: De businesscase voor uitbesteding
Literatuur
Over de auteurs
Over de reeks
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal