Lees verder


Driven. How Human Nature Shapes Our Choices
Samenvatting
Paul Lawrence en Nitin Nohria, beiden hoogleraar aan de Harvard Business School, beschrijven in dit boek de uitkomsten van hun zoektocht naar basismotivaties. Volgens Lawrence en Nohria zijn er slechts vier genetisch bepaalde drijfveren (D1 tot en met D4).
D1: De drijfveer tot verwerven: het verzamelen van materiële en immateriële zaken die we waardevol vinden.
D2: De drijfveer tot binding: het verlangen naar relaties met andere mensen.
D3: De drijfveer tot leren: het willen verkennen van de omgeving en van onze eigen geest.
D4: De drijfveer tot verdedigen: het willen beschermen van de materiële en immateriële zaken die we hebben.
De auteurs maken een aantal praktische vertalingen naar het organisatiedomein. Bedrijven die hun medewerkers helpen om alle vier deze basisbehoeften te bevredigen, zullen succesvoller zijn dan organisaties die zich slechts op één of twee behoeften richten.
Trefwoorden
drijfveren menselijk gedrag psychologie motivatie verwerven verdedigen verbinden leren balans organisatie menselijke natuur persoonlijke ontwikkeling intrinsieke motivatie eigenbelang organisatiekunde zero sum game win-win economie erkenning neurowetenschap status biologie interdisciplinair overaccentuering darwin maslow individualisme nieuwsgierigheid adam smith
Trefwoorden
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Inhoudsopgave
1 Toward a Unified Understanding of Human Nature
2 How the Modern Human Mind Evolved
3 Innate Drives and Skills
PART TWO: THE FOUR DRIVES BEHIND HUMAN CHOICES
4 The Drive to Acquire (D1)
5 The Drive to Bond (D2)
6 The Drive to Learn (D3)
7 The Drive to Defend (D4)
PART THREE: THE DRIVES IN ACTION; HOW HUMAN NATURE WORKS IN CONTEXT
8 Culture, Skills, Emotions: Other Pieces of the Puzzle
9 Origins of the Social Contract
10 Why So Much Diversity?
PART FOUR: HUMAN NATURE AND SOCIETY
11 Human Nature in Organizational Life
12 The Road Forward
Afterword: Future Research Proposals
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal