

Abraham H. Maslow (1908-1970) was aanvankelijk aanhanger van het behaviorisme, maar ontwikkelde in de jaren zestig de humanistische psychologie, ook wel bekend als de Third Force Psychology of de theorie van de toenemende behoefte.
Meer over Abraham MaslowThe Maslow business reader
Samenvatting
In een tijdperk waarin voortdurend nieuwe theorieën worden bedacht om organisatie te helpen hun functioneren te verbeteren is het soms verstandig terug te grijpen naar oudere inzichten, die hun waarde door de tijden heen bewezen hebben. De tijdloze ideeën van Abraham Maslow zijn hiervan een voorbeeld. Maslow is bekend geworden door zijn behoeftehiërarchie.
In 'The Maslow Business Reader' zijn Maslows belangrijkste artikelen over motivatie bijeengebracht. Achter zijn ideeën ligt de gedachte dat organisaties besturen door middel van een mechanische benadering fundamenteel indruisen tegen de menselijke aard. De verzameling artikelen vormt dan ook een ernstige waarschuwing voor managers die organisaties op rationele wijze willen leiden en de efficiency willen maximaliseren. Volgens Maslow hebben ondernemingen meer te winnen als zij gebruik maken van de talenten van de medewerkers die er werken. Deze bundeling herinnert ons er nog eens aan dat mensen in de huidige eeuw aan de basis staan van succes van organisaties.
Specificaties
Inhoudsopgave
The Hierarchy of Needs
The Attitude of Self-Actualizing People to Duty, Work, Mission
Additional Notes on Self-Actualization, Work, Duty, and Mission
Self-Actualized Duty
Creativity in Self-Actualizing People
Some Basic Propositions of Growth and Self-Actualization Psychology
Notes on Self-Esteem in the Workplace
The Human Side of Enterprise
The American Dynamic
Dangers of Self-Actualization
MANAGEMENT AND LEADERSHIP ISSUES
The Necessity for Enlightened Management Policies
The Good Enlightened Salesman and Customer
Further Notes on Salesmen and Customers
Managerial Stuff
Memorandum on Salesmen and Salesmanship
Notes on the Entrepreneur
By-Products of Enlightened Management
Leaders, Pawns, and Power
Communication: Key to Effective Management
The Dynamics of American Management
Theory Z
CREATIVITY AND INNOVATION
The Creative Attitude
A Holistic Approach to Creativity
Emotional Blocks to Creativity
The Need for Creative People
Notes on Creativeness
Addition to the Notes on the Creative Person
Our Aesthetic Needs: Exploratory Notes
MOTIVATION AND BEHAVIOR
A Theory of Human Motivation
Is All Behavior Motivated?
Deficiency Motivation and Growth Motivation
Management as a Psychological Experiment
The Jonah Complex: Understanding Our Fear of Growth
Epilogue
Index
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal